סרטן הערמונית 18.07.2019

אילו מטופלי סרטן הערמונית מתאימים להסרה רדיקלית של הבלוטה?

המחקר אפיין גורמי חיזוי להישנות קלינית של המחלה בקרב חולי סרטן הערמונית עם לימפאדנופתיה שטופלו בעזרת כריתה רדיקלית של הבלוטה

ניתוח לכריתת בלוטת הערמונית. אילוסטרציה

טיפול מקומי בסרטן בלוטת הערמונית עם מעורבות קלינית של קשריות לימפה (לימפאדנופתיה, Lymphadenopathy) לרבות כריתה רדיקלית של בלוטת הערמונית, כבר הוצע ונידון. עם זאת, אין בנמצא מידע המסייע בזיהוי אותם מטופלים להם תועיל כריתה רדיקלית בהקשר הזה.

מטרתו של מחקר זה היתה לאפיין גורמי חיזוי להישנות קלינית של המחלה, בקרב חולי סרטן הערמונית עם לימפאדנופתיה שטופלו בעזרת כריתה רדיקלית של הבלוטה.

הישנות קלינית הוגדרה כהופעה של גרורות שזוהתה על ידי הדמיה מקובלת. נעשה שימוש בעקומות קפלן-מאייר (Kaplan-Maier) כדי להעריך את משך הזמן עד להישנות לאחר ריבוד החולים בהתאם למיקום וחומרת מעורבות קשריות הלימפה. חישוב מסוג "עץ רגרסיה" (Regression tree) סייע בריבוד החולים לקבוצות סיכון על-בסיס המאפיינים הטרום-ניתוחיים שלהם.

אצל 80% מהמטופלים הייתה לימפאדנופתיה באגן בלבד. בקרב ה-20% הנותרים היא אותרה מאחורי הצפק עם או בלי מעורבות אגנית. הגודל החציוני של הקשריות החיוביות היה 13 מילימטרים. סך של 84 מטופלים (52%) קיבלו טיפול מקדים (Neoadjuvant) לדיכוי אנדרוגנים ול-127 מטופלים (78%) היתה פלישה פתולוגית לקשרית לימפה. משך המעקב החציוני אחר מטופלים ששרדו היה 64 חודשים.

על פני 8 שנים, שיעורי היעדר הישנות קלינית והיעדר תמותה מסוג הסרטן המסוים, היו 59% ו-80%, בהתאמה. קבוצת דירוג המחלה (Grade) על סמך דגימת הרקמה, ומידת החומרה של מעורבות הקשריות, אמורה לזהות מטופלים עם סבירות גבוהה יותר להישנות קלינית של המחלה.

פחות מ-10% מהמטופלים המשתייכים לקבוצות הדירוג 1-3 וסבלו מ-0-2 לימפאדנופתיות עברו הישנות קלינית. לעומת זאת, עד 60% מהמטופלים מקבוצות הדירוג 4-5 ועם מעורבות בלוטות מאחורי הצפק עברו הישנות קלינית תוך 8 שנים מהכריתה הרדיקלית של הערמונית.

האבחנתיות של עץ הרגרסיה הייתה 76%, בהתאם לשטח שתחת העקומה האופיינית למסווג (עקומת ROC). החוקרים ציינו שהמחקר מוגבל על ידי גורמים מבלבלים שלא נמדדו, וכן על ידי גודל המדגם הקטן באופן יחסי.

לניתוח בסביבה טיפולית רבת אפשרויות עשוי להיות תפקיד עבור מטופלי סרטן הערמונית מקבוצות דירוג 1-3 ו/או קשריות לימפה מוגדלות באגן. לעומת זאת, סרטן ערמונית מקבוצות הדירוג 4-5 ולימפאדנופתיה מאחורי הצפק, מקושרות לתוצאים אונקולוגיים גרועים.

מקור:

Gandaglia, G. et al. (2019). European Urology. 75(5): 817-825.

נושאים קשורים:  כריתה רדיקלית של הערמונית,  מחלה גרורתית,  סרטן הערמונית,  מחקרים,  גרורות בלימפה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו