הפרעות קצב 04.08.2019

טיפול עם קווינידין מועיל למטופלים עם טכיקרדיה חדרית פולימורפית שאינה מגיבה לתרופות אחרות

החוקרים הצליחו להדגים כי מטופלים הסובלים טכיקרדיה חדרית פולימורפית על רקע של מחלת לב כלילית מגיבים היטב לטיפול עם קווינידין, אפילו שלא הגיבו לטיפול עם אמיאודורון במתן תוך ורידי

א.ק.ג לבדיקת הפרעת קצב בלב (אילוסטרציה)
א.ק.ג לבדיקת הפרעת קצב לב (אילוסטרציה)

טכיקרדיה חדרית (VT – ventricular tachycardia) פולימורפית ללא הארכה של מקטע QT מתוארת היטב בקרב מטופלים ללא מחלות מבניות בלב (בעיקר פרפור חדרים אדיופטי או תסמונת ברוגדה) ובקרב מטופלים עם אוטם שריר הלב ועליות במקטע ST.

החוקרים ביצעו מחקר רטרוספקטיבי בקרב מטופלים עם VT פולימורפי הקשור למחלת עורקים כליליים, אך ללא עדות לאיסכמיה חריפה בשריר הלב. החוקרים הצליחו לזהות 43 מטופלים אשר פיתחו VT פולימורפי מספר ימים לאחר אוטם לבבי לא מורכב או הליך של צנתור.

אירועי ה-VT הפולימורפים התרחשו תמיד לאחר אקסטרה-סיסטולה עם Coupling interval קצרים (364±36 מילישניות). סערה אריטמית (Arrhythmic stormי– 4-16 אירועים של VT פולימורפי שהופך לפרפור חדרים) הופיעו אצל 23 (53%) מהמטופלים. הסערות האריטמיות הללו תמיד היו רפרקטוריות לטיפול הקונבנציונלי בהפרעות קצב, כולל אמיאודורון במתן תוך ורידי, אך הגיבו לקווינידין באופן קבוע.

החוקרים מצאו כי שיעורי התמותה באשפוז היו 17% בקרב מטופלים שעברו סערה אריטמית. כל המטופלים שקיבלו טיפול עם קווינידין שרדו עד לשחרור מבית החולים. כמו כן, במהלך תקופת מעקב ארוכה (5.6±6 שנים ; טווח: חודש- 18 שנים), שלושה מהמטופלים (16%) ששוחררו ללא טיפול עם קווינידין פיתחו VT פולימורפי חוזר. לא זוהה מקרה של הפרעות קצב חוזרות תחת טיפול עם קווינידין.

המסקנות של החוקרים היו כי מטופלים החווים סערה אריטמית עם אירועים חוזרים של VT פולימורפי על רקע של מחלת עורקים כליליים, מגיבים היטב לטיפול עם קווינידין כאשר תרופות אחרות להפרעות קצב (כולל אמיאודורון תוך ורידי) לא מועילות.

מקור: 

Viskin, S. et al. (2019) Circulation 139.

נושאים קשורים:  הפרעות קצב,  טכיקרדיה חדרית,  פרפור חדרים,  קווינידין,  סערה אריטמית,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו