שלפוחית רגיזה 18.08.2019

שליטה בקצב מילוי השלפוחית ותסמיני שלפוחית רגיזה

מחקר מבוקר זה בחן את הקשר בין קצב המילוי של שלפוחית השתן לבין הרגלי התרוקנות ותסמינים נוספים של מטופלות עם שלפוחית רגיזה

יש חומרי הדרכה עצמית נפוצים, לפיהם פיזור צריכת הנוזלים על פני שעות היממה יכול להפחית את התסמינים של שלפוחית שתן בלתי יציבה - שלפוחית רגיזה. עם זאת, למרות שמחקרים על בעלי-חיים רומזים על קשר בין קצבי מילוי מהירים לבין ירי מוגבר של העצב הנכנס (Afferent), יחסי-הגומלין שבין קצבי מילוי לבין חישת השלפוחית טרם נבדקו בבני אדם.

מטרתו של מחקר זה היתה לחקור את השפעתם של נפח השלפוחית וקצב המילוי שלה, על חישת השלפוחית ותבניות ההתרוקנות של מטופלות הסובלות משלפוחית בלתי יציבה.

במחקר נכללו 40 נשים שהתנדבו לשמש כקבוצת הביקורת, וגויסו בעזרת פרסום פתוח. בנוסף, 24 נשים עם שלפוחית בלתי-יציבה גויסו ממרפאת-החוץ האורולוגית. כל משתתפת השלימה את השאלונים UDI-6, IIQ-7, ויומן המתעד במשך 3 ימים את חישת השלפוחית.

החלק היחסי של התרוקנויות דחופות בקרב קבוצת הביקורת עלה במקביל לעלייה בנפחי ההתרוקנות (P≤0.001), ובקצבי מילוי השלפוחית (P≤0.001). החלק היחסי של התרוקנויות דחופות עלה גם בקרב מטופלות עם שלפוחית בלתי-יציבה, במקביל לעלייה בנפחי ההתרוקנות (P=0.004) ובקצבי מילוי השלפוחית (P=0.013).

לפי חישוב רגרסיה, קצב מילוי השלפוחית היווה גורם חיזוי עצמאי להתרוקנויות דחופות בקרב מטופלות עם שלפוחית בלתי יציבה, אך לא בקרב קבוצת הביקורת. מטופלות עם שלפוחית בלתי יציבה הציגו סבילות נמוכה יותר לקצבי מילוי גבוהים של השלפוחית. בנוסף, מטופלות אלה ענו על הגדרות של שלפוחית רגישה בנפחי התרוקנות ובקצבי מילוי נמוכים יותר, ביחס לקבוצת הביקורת.

החוקרים הסיקו שקצב מילוי השלפוחית מסתמן כגורם המשפיע על פרק הזמן שבין התרוקנויות, ועל מידת החישה המקושרת לכל התרוקנות בקרב מטופלות עם שלפוחית בלתי-יציבה. המלצה למטופלות להקטין את קצב מילוי השלפוחית שלהן, אמורה לסייע בהפחתת התכיפות והדחיפות במתן שתן, וכן בהפחתת אי-נקיטת שתן בדחק.

מקור: 

Redmond, EJ., O'Kelly, T., Flood, HD. (2019). The Journal of Urology. DOI: 10.1097/JU.0000000000000199

https://www.auajournals.org/doi/10.1097/JU.0000000000000199

נושאים קשורים:  שלפוחית בלתי-יציבה,  אי נקיטת שתן,  קצב מילוי שלפוחית השתן,  שלפוחית רגיזה,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
21.08.2019, 23:08

אולי הגיע הזמן לזנוח את שם ה״חיבה״ ׳שלפוחית רגיזה׳ ולהשתמש בשם פחות עממי אך כזה שעשוי לבטא אל נכון את מהות הבעיה- ׳שלפוחית מרוגשת׳. אז מה אם היא רגיזה, כועסת ועצבנית? נדאג שלא תהיה מרוגשת ונשתדל להביא לה מזור.