גרורות 25.08.2019

מתן משולב של Nivolumab ו-Ipilimumab לטיפול בגרורות מלנומה במוח

ל-Nivolumab בשילוב עם ipilimumab בחולים עם מלנומה וגרורות למוח שאינן מטופלות הייתה יעילות תוך-גולגולית בעלת משמעות קלינית, באופן תואם לפעילות החוץ-גולגלתית של הטיפול

סריקת MRI של המוח (צילום: אילוסטרציה)
סריקת MRI של המוח (צילום: אילוסטרציה)

גרורות במוח מהוות גורם תחלואה, נכות ותמותה משמעותי עם סיבוכים נוירולוגיים רבים בחולי מלנומה גרורתית. מחקרים קודמים שבחנו את יעילות nivolumab בשילוב עם ipilimumab במלנומה גרורתית לא כללו חולים עם גרורות במוח שאינן מטופלות. במחקר חדש שפורסם בכתב העת היוקרתי NEJM צוות רב מרכזי של חוקרים העריך את היעילות והבטיחות של nivolumab ו-ipilimumab בחולי מלנומה עם גרורות שאינן מטופלות.

במחקר תווית פתוחה, רב מרכזי, שלב 2,  101 חולים עם מלנומה גרורתית ולפחות גרורה אחת במוח שלא עברה הקרנות (קוטר של 0.5 עד 3 ס"מ) וללא סימפטומים נוירולוגיים קיבלו nivolumabי(1 מ"ג לק"ג משקל גוף) בתוספת ipilimumabי(3 מ"ג לק"ג) אחת ל-3 שבועות ועד 4 סבבים, ולאחר מכן nivolumabי(3 מ"ג לק"ג) אחת לשבועיים (maintenance) עד התקדמות מחלה או תופעות רעילות בלתי קבילות. התוצא העיקרי שנבחן היה שיעור התועלת הקלינית מבחינה חולי תוך גולגולתי, שהוגדר כאחוז החולים שנותרו עם מחלה יציבה במשך 6 חודשים לפחות, או שהראו תגובה מלאה/חלקית. בנוסף לקבוצה זו נכללה קבוצה נוספת (cohort B) של 18 חולים סימפטומטיים שעברו פרוטוקול דומה עם תוספת של עד 4 מ"ג דקסטמתזון או מינון יומי מקביל של סטרואיד אחר.

בקרב 101 חולים אסימפטומטיים עם חציון מעקב של 20.6 חודשים, שיעור התועלת הקלינית (חלקית או מלאה) התוך גולגולתית היה 58% (CI 48-68) כאשר 29% מהחולים חוו תגובה תוך-גולגולתית מלאה. שיעור התועלת הקלינית  החוץ גולגולתית היה 54%, ב-11% הייתה תגובה מלאה. שיעור הישרדות ללא התקדמות המחלה במשך 6 חודשים היה 63%. 75% מהחולים חיו 18 חודשים מתחילת המעקב. זמן השרידות החציוני לא הושג. תופעות לוואי ממדרגה 3 או 4 דווחו ב-54% מהחולים, כולל אירועים הקשורים למערכת העצבים המרכזית ב-7%. מטופל אחד מת מיוקרדיטיס על רקע חיסוני. פרופיל הבטיחות היה דומה לזה המדווח במחקרים קודמים על חולים עם מלנומה שאין להם גרורות במוח.

בקרב 18 חולים סימפוטומטיים 22% הראו תגובה תוך-גולגולתית (11% תגובה מלאה ו11% תגובה חלקית) כאשר חציון משך הישרדות הכוללת היה 8.7 חודשים עם 66% הישרדות של 6 חודשים. סה"כ 4 חולים נכנסו לסבבי התחזוקה (maintenance). תופעות לוואי הקשורות בטיפול ממדרגה 3 או 4 נצפו ב-56% מהמטופלים כולל אירועים הקשורים במערכת העצבים המרכזית בכ-17% מהמטופלים.

החוקרים מסכמים של-Nivolumab בשילוב עם ipilimumab בחולים עם מלנומה וגרורות למוח שאינן מטופלות הייתה יעילות תוך-גולגולית בעלת משמעות קלינית, באופן תואם לפעילות החוץ-גולגלתית של הטיפול.

נושאים קשורים:  גרורות,  מלנומה,  Nivolumab,  Ipilimumab
מאמרים נוספים שיעניינו אותך