PrEP 24.09.2019

כיצד לדבר עם גברים המקיימים יחסי מין עם גברים על PrEP

סביבה בטוחה, דיבור לא שיפוטי והתאמה תרבותית עשויים להעניק את המרחב הנכון לשיחה על PrEP עם גברים המקיימים יחסי מין עם גברים

אילוסטרציה. ראיון עם מטופל

מאת ד"ר איציק לוי, יחידת האיידס ומחלות המועברות במגע מיני, המרכז הרפואי שיבא – תל השומר

על מנת לרשום PrEP יש צורך לעבור הכשרה ייעודית ע"י החברה הישראלית לרפואת HIV בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

מעוניינים לתת PrEP? אנא, בדקו את עצמכם באם אתם מתאימים:

ענו בכנות על השאלות הבאות:

  • האם את/ה יודע/ת מהם אירועי סטונוול שהתרחשו בשנת 1969? כן/לא
  • האם את/ה יודע/ת מהם טיפולי המרה? כן/לא
  • האם את/ה יודע/ת מיהו TOP? כן/לא
  • האם את/ה סבור/ה שמי שנוטל G יכול לקבל PrEP? כן/לא
  • האם את/ה מוכנ/ה ללמוד מה הדרך היעילה ביותר כיצד לשוחח עם הומואים על מנת להמליץ על PrEP באופן היעיל והבטוח ביותר? כן/לא

האמת שאם עניתם "לא" על א-ד יסולח לכם בתנאי שעניתם "כן" על שאלה ה. בשביל להמליץ PrEP באופן יעיל ובטוח לא צריך להיות הומו או לסבית או טראנס, ואפילו לא צריך לדעת "מושגים הומואיים" – אבל כן צריך לדעת להקשיב, לרצות ללמוד ולא להיבהל, ולהתנהל באווירה בטוחה ולא שיפוטית.

חלק גדול מהרופאים מתבלבלים ונתקלים בקשיים גם כאשר הם מדברים על סוגיות מיניות עם המטופלים ההטרוסקסואליים שלהם (לא סתם רוב הרופאים נמנעים מלדבר על כך גם כאשר הדבר רלוונטי למטופל/ת), לא כל שכן כאשר הם צריכים לדבר על זה עם אוכלוסיית הגברים המקיימים יחסי מין עם גברים. גם המטופלים עצמם עשויים להיות נבוכים ומבולבלים לדבר על סוגיות הקשורות במיניות עם הרופאים שלהם וכאשר נפגשים שני צדדים מבולבלים ונבוכים התוצאה הרבה פעמים היא שתיקה, ושתיקה במפגש רפואי עלולה להתמלא בדיבור לא רלוונטי.

תארו לעצמכם בחור בן 22, שגר עם הוריו, לא יצא מהארון, חולק עם משפחתו את אותו רופא משפחה, וכעת הוא אמור לבוא ולומר לאותו רופא שהוא זקוק לטיפול מונע נגד HIV כיוון שהוא מקיים יחסי מין לא מוגנים. כמה חרדה מלווה את הבחור בהגיעו למפגש: "האם אצליח לדבר על כך עם הרופא? איך יקבל את זה הרופא? האם הוא יסגיר את סודי להורי?" ועוד.

הבעיה הראשונה בה נתקל המטופל היא ב"הטיית הרוב". אלא אם כן אתה רופא במרפאת גן מאיר (מרפאה של הקהילה הלהט"בית בתל אביב) הנחת העבודה היא שכל מטופל שנכנס בדלת הוא הטרוסקסואל. הדבר כבר קובע את השיח ואת האווירה מראש, וזה יכול להדוף את המטופל מלהביא את עצמו כמו שהוא. בני אדם מאד רגישים לניואנסים, לסאבטקסט ולמניירות הכי קטנות, וגברים המקיימים יחסי מין עם גברים שנפגעו בעבר מדיבור הטרוסקסיסטי עלולים להיות רגישים הרבה יותר.

ניתן להתגבר על מכשול זה בשלושה צעדים:

  1. לא להניח הנחות לגבי המטופל או המטופלת (ייתכן והוא הומו, ייתכן וסטרייט, ייתכן וטראנס, וכנראה שיש עוד כמה ששכחתי בדרך, וייתכן וממש אינו מגדיר את עצמו)
  2. לשים דגלון קטן עם צבעי הקהילה הגאה (או סממן אחר) במרפאה
  3. להבטיח כי כל מה שנאמר בחדר נשאר בחדר (לרופא אולי זה נראה מובן מאליו, למטופל לא ממש)

לעתים שואל הרופא כדי להסתיר את התמודדותו עם המבוכה: "איך אתה יודע שאתה הומו?" או "באיזה גיל גילית על עצמך/יצאת מהארון"? שאלות אלה דווקא עלולות לעשות את ההיפך. אדם יודע שהוא הומו או ביסקסואל (או כל הגדרה אחרת שיבחר לעצמו)  בדיוק כמו שהטרוסקסואל יודע שהוא הטרו ואישה יודעת שהיא אישה גם אם היא נולדה בגוף של גבר בדיוק כמו אישה שנולדה בגוף של אישה. יציאה מהארון אינה תהליך של תאריך, ויש כל מיני יציאות מכל מיני ארונות. העצה הטובה ביותר היא: מה שלא היית שואל גבר הטרוסקסואל אל תשאל גבר המקיים יחסי מין עם גברים או טראנסית. לא היית שואל גבר הטרו איך הוא יודע שהוא הטרו או מתי הוא יצא מהארון, נכון? כמובן שאם המטופל מעלה שאלות כאלה: "איך אני יודע שאני הומו?" או "אני מתלבט לגבי יציאה מהארון" אם אתה מרגיש שאתה מספיק מיומן לפתוח את זה – מצוין, עשה זאת ברגישות ובמקצועיות, ואם לא – לא קרה כלום, אתה תמיד יכול להפנות לאחד הארגונים שעוסק בכך (ראה בוקסה 1).

גם להפנות לאחד הארגונים צריך לדעת איך. אין להניח מראש שכל הומו/טראנס צריך "טיפול", אבל אם יש סמני מצוקה ניתן לשאול בעדינות משהו כמו: "לחלק מהאנשים זה יכול להיות לא פשוט עם המיניות שלהם. איך אתה מרגיש עם המיניות שלך?"

יש לזכור כי אנשים רבים אינם מגדירים את עצמם  לפי "אל מי" הם נמשכים מינית אלא על פי הגדרות אחרות שמתאימות להם, ולכן לא צריך להתפלא שגבר יגדיר את עצמו כהטרוסקסואל ובו זמנית הוא מקיים יחסי מין גם עם גברים.

בעיה נוספת היא שיפוטיות לגבי התנהגות המטופל. ייתכן ואפילו אינך שיפוטי אולם אם באופן הצגת השאלה יש משהו שיפוטי זה עלול לגרום למטופל לא לשתף פעולה ולא לחזור אליך. למשל, "בחודש האחרון עשית סקס לא מוגן עם הרבה אנשים?" אינה שאלה מוצלחת.

מה זה לא מוגן? מה זה הרבה? שאלה כזאת עשויה כבר להדוף את המטופל מלתת תשובה כנה כי הוא לא יודע מה זה הרבה בשביל הרופא, אולי הוא גם לא יודע בדיוק מה זה לא מוגן – האם מין אוראלי ללא קונדום נחשב מוגן? לא מוגן? ו-rimming? ולהיות TOP? והאם הרופא בכלל יודע מה זה כל הדברים האלה? הכי טוב זה לשאול שאלה פתוחה לחלוטין ומשם ללכת ולהתמקד. כדאי לדעת קצת מושגים מראש (ראה כאן), זה נותן תחושה טובה למטופל שאתה מכיר את עולמו.

ניסוח יותר מוצלח יכול להיות: "אתה יודע, אנשים עושים סקס בכל מיני דרכים העשויים לסכן בהדבקה ב-HIV או במחלות מין אחרות בכל מיני אופנים, היית רוצה לשתף אותי באופן שבו אתה מקיים יחסי מין?"

"שאלות מבחן" (כאלה שכאילו יש להם תשובה נכונה) ממש לא מתאימות: למשל, שאלה כמו "אתה תמיד משתמש בקונדום, נכון?" או "אין לך סקס מחוץ לזוגיות, נכון?" גומרות את הדו-שיח בו במקום. שאלות מוצלחות יותר עשויות להיות:

"באילו אמצעי הגנה אתה משתמש? מתי? שמת לב אולי מתי לא?"

"האם אתה בזוגיות פתוחה?"

בכל מקרה כדאי לפני ששואלים להבין אם השאלה חשובה מבחינה רפואית ואם כן להסביר מדוע אתה שואל לפני השאלה עצמה.

ואגב הנחות וסטיגמות, גם מבוגרים עושים סקס, ואם בא אליך אדם בן 70 ושואל על PrEP זה לא הופך אותו ל"אשמאי זקן" אלא לאדם פעיל מינית שלוקח אחריות על חייו ולא רוצה להידבק באיידס.

ובעיקר, הקשב. הקשב כיצד הוא מדבר על עצמו, על חבריו ועל חייו. אם הוא משתמש במושגים שאינם נהירים לך בקש פירוש. אם אתה טועה, התנצל.

אם יושב/ת לפניך מישהי/ו שאינך יכול להחליט לגבי זהותו המינית או שתשתמש במונחים ניטרליים או שתשאל כיצד הם יעדיפו שתתייחס אליהם, כאל את או אתה. אם טעית, תתנצל.

בקישור ניתן להתרשם מארגז כלים ללקיחת אנמנזה מינית.

PrEP, HIV, מחלות מין והקהילה הגאה

סטטיסטית, גברים המקיימים יחסי מין עם גברים נמצאים בסיכון להידבק ב-HIV ובמחלות המועברות במגע מיני יותר מהטרוסקסואלים, לא בשל הנטייה המינית אלא בשל העובדה שהנגיפים והחיידקים הללו נמצאים בשכיחות גבוהה בקהילה שהיא יחסית קטנה וסגורה ולכן סיכויי ההדבקה בכל מפגש מיני אקראי יכולים להיות גבוהים יותר. חלק מקיימים יחסי מין בתדירות גבוהה עם אנשים שונים, לעתים תחת השפעת סמים ואלכוהול, וגם זה מגביר את הסיכון להידבק בסופו של יום. אבל, לא כל אחד נמצא באותה רמת סיכון ולא כל אקט מסוכן באותה מידה ואותו אקט יכול להיות מסוכן ברמה שונה מחיידק לחיידק ומנגיף לנגיף. להשתמש ב-PrEP עבור חלק גדול מהאנשים אומר להוריד את הקונדום ולהיות חשוף למחלות אחרות המועברות במגע מיני, ולכן במפגש הראשון יש לדבר על כך בצורה מכבדת ולא שיפוטית עם המועמד ל-PrEP ולהציע לו להתחסן נגד נגיפים וחיידקים בני-חיסון (למשל, הפטיטיס, פפילומה, מנינגוקוק). כדי שאפשר יהיה לדבר באופן חופשי על סקס עם גברים המקיימים יחסי מין עם גברים יש להיות מסוגל לדבר על האקטים השונים ברמת פתיחות גבוהה, יש צורך לדעת מה הסיכון בכל אקט לגבי כל אחד מהגורמים ויש לדעת לאתר אנשים בסיכון גם אם הם לא פנו אליך בשל כך ולהציע להם שימוש ב-PrEP.

חלק מהגברים המקיימים יחסי מין עם גברים חוששים לגבי הידבקות ב-HIV ובמחלות אחרות המועברות במגע מיני אך חסרי ידע וישמחו מאוד לדבר איתך על כך אם רק ידעו שהם יכולים. שלט קטן מאחוריך שאומר: "כאן ניתן לדבר בחופשיות על מחלות המועברות במגע מיני" או אפילו אמירה כזאת ללא שלט עשויה לתת למטופלים את הביטחון שכאן זה "אזור בטוח". היתרון של שלט הוא שכך ניתן לפנות גם לאנשים שלא יעלו את הנושא מעצמם.

כדאי לנצל את המפגש כדי לבדוק עם המטופל אם הוא מעוניין לדבר על מיניות, על סמים, על מצב רוח ועל דברים אחרים שעשויים להטריד אותו.

ולסיכום, סביבה בטוחה, דיבור לא שיפוטי והתאמה תרבותית עשויים להעניק את המרחב הנכון לשיחה על PrEP עם גברים המקיימים יחסי מין עם גברים.

ארגונים שניתן לפנות/להפנות אליהם בעת מצוקה

האגודה למען הלהט"ב בישראל https://www.lgbt.org.il/
טלפון: 03-6205591

הקליניקה הלהט"בית https://www.lgbt.org.il/clinic
טלפון: 03-6205590 שלוחה 3

מרפאת גן מאיר http://www.ganmeir.co.il/
טלפון: 03-7572221

איגי – ארגון נוער גאה http://www.igy.org.il/
טלפון: 03-5280698

הבית הפתוח ירושלים https://www.joh.org.il/
טלפון: 02-6250502

הועד למלחמה באיידס http://www.aidsisrael.org.il/
טלפון: 03-5613300

מעברים – ארגון למען הקהילה הטרנסית https://www.maavarim.org/ טלפון: 052-4776707

הוד – ארגון הומואים דתיים
טלפון: 050-9098699

EMTR-IL-00075

נושאים קשורים:  PrEP,  HIV,  גברים המקיימים יחסי מין עם גברים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו