תיאור מקרה 10.10.2019

תיאור מקרה: צמר גפן בתעלת השמע הוביל לבירנטיטיס ולאוסטאומיאליטיס ולפגיעה בשמיעה

מקרה המדגיש את חשיבותה של הכללת גוף זר בכל אבחנה מבדלת של התייצגות מטופל עם תסמינים חד צדדיים שעלולים במהירות להגיע לסיבוכים משמעותיים

צוותי חירום ברפואת אף אוזן גרון מטפלים באופן תדיר במקרים של גוף זר בתעלת האוזן כאשר צמר גפן הוא הגוף הזר השכיח ביותר באוכלוסיה הבוגרת. מרבית הסיבוכים המשניים לגוף זר בתעלת האוזן המתוארים בספרות הם קלים ולעתים נדירות הם דורשים התערבות כירורגית כלשהי.

רופאים מהמחלקה לאף אוזן גרון בבית חולים אוניברסיטת המלכה אליזבת, גלזגו, בריטניה מדווחים החודש על מקרה שבו אירוע פשוט של צמר גפן שנתקע בתעלת השמע הסתיים בלבירנטיטיס ובאוסטאומיאליטיס עם פגישה משמעותית בשמיעה ברמה הנוירו-סנסורית.

הרופאים מתארים מקרה של בת 50 עם רקע של אסטמה וניתוח הרחבת של תעלת האוזן בעברה הרחוק (meatoplasty) שהגיעה לרופא המשפחה עם הפרשות צהובות מהאוזן ואוטולגיה. החולה טופלה בגנטמיצין וטיפות סטרואידים. לאחר שבוע ללא הטבה וירידה בשמיעה, אושפזה במחלקת אף אוזן גרון וקיבלה טיפול אנטיביוטי ורידי ולאחר שיפור שוחררה.

מספר ימים לאחר מכאן אושפזה שוב להמשך בירור ומתן חוזר של אנטיביוטיקה ורידית בשל טיניטוס וורטיגו חריף והועברה לניתוח אקספלורציה שבו נמצאה חתיכת צמר גפן בתעלה עם נקב משמעותי בפרס טנסה, פרפורציה של הממברנה הטימפנית ותהליך דלקתי נקרוטי עם ארוזיות משמעותיות באקספלורציה של האיזור כולל המסטואיד.

החוקרים מתארים את המקרה וניהולו בהרחבה ומסכמים כי יש לזכור כי אפילו גופים זרים פשוטים כמו צמר גפן  טבעי עלולים לגרום ללבירינטיטיס ואוסטאומיאליטיס עם פגיעה פרמננטית בשמיעה.

מקרים אלה מדגישים בעיקר את החשיבות של הכללת גוף זר בכל אבחנה מבדלת של התייצגות מטופל עם תסמינים חד צדדיים שעלולים במהירות להגיע לסיבוכים משמעותיים.

מקור:

Woodley, Niall, Mohd Afiq Mohd Slim, Theofano Tikka, and Richard Robert Locke. "Not’just'a foreign body in the ear canal." BMJ Case Reports CP 12, no. 4 (2019): e229302.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  מחקרים,  אף אוזן גרון,  שמיעה,  גוף זר,  צמר גפן
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו