דמנציה 17.10.2019

נפח חדרי המוח בדמנציה פרונטו-טמפורלית גנטית כמדד מנבא

ניתן להבחין בהבדלים בנפח חדרי המוח ב-FTD גנטי טרם הופעת הסימפטומים וכן להשתמש בו כמדד להתפרצות המחלה והתקדמותה

דמנציה פרונטו-טמפורלית . אילוסטרציה

דמנציה פרונטו-טמפורלית הינה הפרעה נוירו-דגנרטיבית גנטית, המתאפיינת בפגיעה התנהגותיות ושפתית, ובאטרופיה של האונה הפרונטלית והאונות הטמפורליות.

מטרת המחקר היא לאפיין את משך הזמן של התפשטות נפח חדרי המוח בדמנציה פרונטו-טמפורלית (Frontotemporal dementia - FTD) ולזהות את תחילת הרחבת החדרים ואת קצב ההרחבה, בנשאים קדם-סימפטומים (presymptomatic) של המוטציה.

אוכלוסיית המחקר כללה מטופלים עם מוטציית MAPT, PGRN או C9orf72, או קרובי משפחה מדרגה ראשונה של נשאי מוטציה ממחקר GENFI עם סריקות MRI מנקודת ההתחלה ולאחר שנה. נפחי החדרים חושבו מתוך סריקות ה-MRI באמצעות "FreeSurfer", וחלוקת הנפחים (Segmentation) נערכה באופן ידני. לאחר מכן, הושוותה העריכה הידנית לחלוקת נפחים אוטומטית לטובת ביסוס אמינותה. לבסוף, בוצעו מודלים ליניאריים מעורבים, ששימשו לזיהוי הבדלים בנפח החדרים ובשיעורי התרחבותם כפונקציה של הזמן הצפוי עד הופעת סימפטומים, בין נשאים קדם-סימפטומטיים לבין מטופלים שאינם נשאים.

סך הכל עמדו בקריטריוני ההכללה 123 משתתפים; 18 נשאים סימפטומטיים, 46 נשאי מוטציה קדם-סימפטומטיים ו-56 מטופלים שאינם נשאים ("לא נשאים").

החוקרים מצאו כי ניתן היה לראות הבדלים בנפח חדרי המוח ארבע שנים טרם הופעת הסימפטומים אצל נשאים קדם-סימפטומטיים בהשוואה ל"לא נשאים". בנוסף, שיעורים שנתיים של התרחבות נפח החדרים היו גדולים יותר בנשאים קדם-סימפטומטיים יחסית ל"לא נשאים". ראוי לציין כי גם העריכה הידנית של נפח החדרים וגם האוטומטית הפיקו ממצאים דומים.

לסיכום, ניתן להבחין בהבדלים בנפח חדרי המוח ב-FTD גנטי טרם הופעת הסימפטומים. יתר על כן, התאימות של תוצאות העריכה הידנית והעריכה האוטומטית תומכות בערך נפחי החדרים כמדד להתפרצות המחלה והתקדמותה, ויכולות לסייע במחקרים עתידיים על FTD גנטי – סימפטומטי וקדם-סימפטומטי.

מקור:

Tavares T. P. et al. (2019) Neurology

נושאים קשורים:  מחקרים,  דמנציה פרונטו-טמפורלית,  דימות תהודה מגנטית,  MRI,  דמנציה גנטית
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
אנונימי/ת
06.12.2019, 02:14

יש לי מישהוא שהיה רוצה להישתתף במחקר כזה לאן שולחים אותו?