רפואה פסיכדלית 23.10.2019

מה הן ההשפעות של MDMA על הנאה ממגע פיזי וקשב למידע חברתי חיובי?

מחקר פסיכופיזיולוגי ייחודי בחן את ההשפעות של MDMA על התנהגות חברתית בהשוואה לאבטיפוס מתחום החומרים הממריצים - מתאמפטמין

התרופה הפסיכוסטימולנטית 3,4 methylenedioxymethamphetamine י(MDMA) מייצרת תחושות ייחודיות של אמפתיה וקרבה כלפי אחרים על פי דיווחים ממשתמשים וממחקרים. ניסויים על בעלי חיים הדגימו באופן מובהק כי MDMA מגביר את ההתנהגות החברתית והחומר אף הראה יעילות מבטיחה בטיפול בהפרעות פסיכיאטריות, כמו הפרעות הספקטרום האוטיסטי (ASD) והפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD).

חרף הממצאים הקליניים המבטיחים, טרם התגלה כיצד החומר מייצר את ההשפעות הפרו-סוציאליות הללו.

במחקר פסיכופיזיולוגי ייחודי קבוצת רופאים פסיכולוגים ומדעני מוח מבריטניה ארה"ב ושבדיה ערכה מחקר פסיכופיזיולוגי שבחן את ההשפעות של MDMA, בהשוואה לאבטיפוס מתחום החומרים הממריצים - מתאמפטמין (MA). החוקרים בדקו את השפעות החומרים על שני מדדים של התנהגות חברתית בקרב צעירים בריאים: (1) תגובות למגע רלוונטי מבחינה חברתית, "affective" ו-(2) תשומת לב לפרצופים רגשיים.

גברים ונשים (N = 36) השתתפו בארבעה מפגשים שבהם קיבלו MDMAי(0.75 או 1.5 מ"ג/ ק"ג), או MA (עשרים מ"ג), או פלצבו בסדר אקראי עם סמיות כפולה (double blinded). התגובות למגע אפקטיבי שנחווה או שנצפה (כלומר, נגיעה או צפייה באחרים שנוגעים בהן) הוערכו באמצעות אלקטרומיוגרפיה (EMG) של שרירי הפנים הקשורים ברגשות הספציפיים. התגובות לפרצופים רגשיים הוערכו באמצעות אלקטרוקולוגרפיה (EOG) כמדד להטיית הקשב לפרצופים (attentional bias). בנוסף, נכללו דירוגים סובייקטיביים מתוקפים.

החוקרים הניחו כי MDMA ישפר את דירוגי הנעימות והתגובות הפסיכופיזיולוגיות למגע רגיש ויגביר את הטיית הקשב כלפי הבעות פנים חיוביות בעוד שלא ימצא אפקט זהה תחת מתן MA. בהתאמה לכך, החוקרים אכן מצאו כי MDMA בלבד שיפר באופן סלקטיבי דירוגים של נעימות של מגע. יחד עם זאת, שתי התרופות לא שינו את דירוגי הנעימות במגע של אחר. במדד ה-EOG של הטיית קשב, MDMA, אך לא MA, הגביר את תשומת הלב לפרצופים שמחים.

תוצאות אלו מספקות עדויות חדשות לכך ש-MDMA יכול לשפר את האופן שבו אינטראקציות חברתיות חיוביות נחוות; במקרה זה, את רמת הנעימות של מגע גופני ואת תשומת הלב להבעות פנים חיוביות.

הממצאים עולים בקנה אחד עם עדויות לכך שההשפעות הפרו-סוציאליות הללו ייחודיות ל-MDMA ולא מופיעות במתן ממריצים אחרים. הבנת התהליכים ההתנהגותיים והנוירוביולוגיים העומדים בבסיס ההשפעות החברתיות של MDMA מהווה צעד מפתח להמשך פיתוח התרופה ככלי יעיל לטיפול במגוון הפרעות פסיכיאטריות.

מקור:

Bershad, Anya K., Leah M. Mayo, Kathryne Van Hedger, Francis McGlone, Susannah C. Walker, and Harriet de Wit. "Effects of MDMA on attention to positive social cues and pleasantness of affective touch." Neuropsychopharmacology(2019): 1.

נושאים קשורים:  מחקרים,  רפואה פסיכדלית,  MDMA,  מתאמפטמין,  מגע,  תופעות לוואי,  תשומת לב,  אוטיזם,  פוסט טראומה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו