תיאור מקרה 24.10.2019

תיאור מקרה: בלוטת התריס אצל האם והתפתחות נוירו-פסיכיאטרית של הצאצא

קבוצת מחקר מאוניברסיטת סידני מדווחת על שמונה מקרים שבהם אוטואימוניות כנגד בלוטת התריס אצל האם קשורה להפרעות נוירו-פסיכיאטריות חריפות ורגרסיה בצאצאים

מחקרים אפידמיולוגיים, מודלים של בעלי חיים ודיווחי מקרה מצביעים על כך שפעילות חיסונית אימהית עשויה להיות גורם חשוב המעורב בביטוי מחלות של הפרעת הספקטרום האוטיסטי (ASD), תסמונת טורט והפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (OCD).

קבוצת מחקר אוסטרלית מאוניברסיטת סידני מדווחת על שמונה ילדים (גיל ממוצע 6.5 שנים, שישה זכרים ושתי נקבות) שבמהלך תקופת מעקב של שנתיים הופנו למרפאה עם לפחות אחת מההפרעות הנוירו-התפתחותיות הללו כאשר לאם היסטוריה של אוטואימוניות בבלוטת התריס.

החוקרים מתארים כי שבעה מתוך שמונה ילדים התייצגו עם הופעה פתאומית של תסמינים נוירופסיכיאטריים (OCD [n = 6], טיקים [n = 5] ו/או פסיכוזה [n = 1]), הקשורים לרגרסיה אוטיסטית או כללית. למחצית מקבוצת ילדים זו היתה אבחנה קודמת של ASD. בשישה מקרים היה זיהום מקדים והסימפטומים התפתחו בדפוס רצוא ושוב (relapsing-remitting) בקרב שבעה מהילדים.

כל הילדים הגיבו לטיפול באימונומודולציה, כפי שנראה על ידי ירידה בתסמינים הפסיכיאטריים, ושבעה ילדים עברו טיפול קונבנציונלי שהביא לשיפור נוסף.

קבוצת המחקר טוענת שאוטואימוניות אימהית יכולה להפעיל תאי מיקרוגליה עובריים או לשנות שיעתוק של גנים הקשורים במערכת החיסון ובתהליכים נוירו-התפתחותיים ברחם. אוטואימוניות זו היא גורם סביבתי המגביר את הביטוי ואת חומרת הבעיות הנוירו-התפתחותיות ואת רגישות הצאצא להידרדרות לאחר מחלות זיהומיות או עקה.

החוקרים מסכמים שאוטואימוניות אימהית יכולה לייצג גורם סיכון להפרעות נוירופסיכיאטריות בצאצאים. תכונות נוירופסיכיאטריות טיפוסיות אצל ילדים אלה יכולות לנבוע מפעילות חיסונית אימהית ברחם.

מקור:

Jones, Hannah F., Alvin CC Ho, Suvasini Sharma, Shekeeb S. Mohammad, Kavitha Kothur, Shrujna Patel, Fabienne Brilot et al. "Maternal thyroid autoimmunity associated with acute‐onset neuropsychiatric disorders and global regression in offspring." Developmental Medicine & Child Neurology (2019).

נושאים קשורים:  התפתחות נוירו-פסיכאטרית,  אוטואימוניות אימהית,  תיאור מקרה,  תסמינים נוירופסיכיאטריים,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו