כריתת רחם 29.10.2019

האם יש קשר בין כריתת רחם לבין הסיכון לסרטן שחלות?

מחקר מבוסס אוכלוסיה שנערך בקרב נשים במערב אוסטרליה בחן את הקשר בין כריתת רחם לבין הסיכון לפתח סרטן שחלות בהמשך החיים

אולטרסאונד של רחם. אילוסטרציה

מחקרים מהעת האחרונה העלו בספק את האמונה המקובלת כי כריתת רחם ללא כריתת שחלות מגנה בפני סרטן שחלות. המחקר הנוכחי הוא מחקר קישור-רשומות (Record-linkage) אורכי מבוסס-אוכלוסיה שמטרתו היתה לבחון את הקשר הזה באופן כללי ולפי גיל בזמן כריתת הרחם, משך זמן, סוג הניתוח וההתוויה לביצוע הניתוח.

החוקרים עקבו אחרי נשים בוגרות במערב אוסטרליה (837,942 נשים) במשך תקופה של 27 שנים באמצעות רשומות אלקטורליות, רשומות בית חולים, ילודה, תמותה וסרטן. בנוסף, תאריכי הניתוח נקבעו על סמך רשומות מבית החולים ואבחון של סרטן שחלות (n= 1,640) נקבע על פי תיעוד של מרשם רישום הסרטן. החוקרים השתמשו ברגרסיית Cox על מנת להעריך את יחסי הסיכונים (HRs - Hazard ratios) עם רווח בר סמך של 95% עבור הקשר בין כריתת רחם לבין היארעות של סרטן שחלות.

תוצאות המחקר הראו כי אין קשר בין כריתת רחם ללא שחלות (n=78,594) לבין הסיכון לסרטן שחלות פולשני באופן כללי (HR= 0.98, רווח בר סמך 95%: 0.85-1.11), או לסוג הסרטן הסרוזי הנפוץ ביותר (HR= 1.05, רווח בר סמך 95%: 0.89-1.23). בנוסף, ההערכות לא השתנו בצורה מובהקות סטטיסטית לפי גיל בזמן הניתוח, משך הזמן או סוג הניתוח.

עם זאת, בקרב נשים עם אנדומטריוזיס (5.8%) או פיברואידים (5.7%), נמצא כי כריתת הרחם ייתה קשורה לירידה משמעותית בסיכון לסרטן שחלות באופן כללי (HR= 0.17, רווח בר סמך 95%: 0.12-0.24 ו-HR= 0.27, רווח בר סמך 95%: 0.20-0.36, בהתאמה) ועבור כל תתי הסוגים.

החוקרים הסיקו כי תוצאות המחקר מראות כי עבור מרבית הנשים, לא סביר שכריתת רחם עם שימור שחלות תשנה באופן משמעותי את הסיכון שלהן לפתח סרטן שחלות. עם זאת, תוצאות המחקר, אם יאוששו, מציעות כי ייתכן שירידה בסיכון לסרטן שחלות היא יתרון אפשרי של כריתת רחם כחלק מהטיפול הניתוחי במקרים של אנדומטריוזיס או פיברואידים.

מקור:

Dixon-Suen, S.C. et al. (2019) JNCI 111,10.

נושאים קשורים:  כריתת רחם,  שימור שחלות,  סרטן שחלות,  אנדומטריוזיס,  פיברואיד,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו