מלנומה 30.10.2019

פרוגנוזה וטיפול במלנומה עבה ועבה מאוד

כירורגים מהמחלקה לכירורגיה בבית החולים רוד איילנד באוניברסיטת בראון, ארה"ב, ביצעו מחקר השוואתי בין גורמים פרוגנוסטיים למלנומה עבה ועבה מאוד

מלנומות עבות, שהוגדרו כ-4 מ"מ עובי, מייצגות ~ 5% מהאבחנות החדשות של מלנומה וקשורות בהישרדות כללית ירודה (OS). מלנומות עבות מאוד, אותם נגעים בעובי של 8 מ"מ ומעלה, נקשרו בהישרדות גרועה אף יותר ממלנומות עבות.

כירורגים מהמחלקה לכירורגיה בבית החולים רוד איילנד באוניברסיטת בראון, ארה"ב, ביצעו מחקר השוואתי בין גורמים פרוגנוסטיים למלנומה עבה ועבה מאוד.

החוקרים ביצעו ניתוח רטרוספקטיבי של מאגר מידע של כל החולים שעברו ניתוח להסרת מלנומה בין התאריכים יוני 2005 עד דצמבר 2016. ניתוחי רגרסיה רב-משתנית בוצעו כדי לזהות מנבאים להישרדות ללא התקדמות המחלה (PFS) והישרדות כוללת OS.

מבין 95 מטופלים עם מלנומה עבה, 37 (39%) סבלו מגידולים עבים מאוד (עובי ≥8 מ"מ). נגעים עבים ועבים מאוד לא היו שונים באופן מובהק זה מזה על סמך מיקום הגידול, כיב, קצב מיטוטי, פלישה לימפווסקולרית.

הישנות המחלה זוהתה אצל 38 חולים בסך הכל (40%), עם שכיחות גבוהה יותר במלנומה עבה מאוד (55% לעומת 29%, P = 0.008). יחס נויטרופילים ללימפוציטים בסרום היה זמין עבור 36 חולים, מתוכם ל-23 (64%) היה יחס NLR גבוה (> 3.0). ירידה ב-PFS היתה קשורה באופן עצמאי במלנומה עבה מאוד (HR, 2.9; P = 0.003), מיקום ראש / צוואר (HR, 2.6; P = 0.023) ובלוטות לימפה חיוביות (HR, 3.3; P = 0.004). הישרדות מופחתת הייתה קשורה באופן עצמאי ל-NLR גבוה (HR, 5.0; P = 0.042).

הכירורגים מסכמים כי התקדמות המחלה היתה גבוהה יותר בקבוצת המלנומה העבה מאוד. גידולים עבים יותר, מיקום ראש/ צוואר ובלוטות לימפה חיוביות כולם נמצאו במתאם עם ירידה בהישרדות. כמו כן, NLR גבוה היה קשור להישרדות כוללת ירודה. מלנומות עבות  מאוד מייצגות ממאירות מתקדמת; עם זאת, מטופלים עשויים להפיק תועלת מהטיפול הכירורגי להשגת שליטה מקומית.

מקור:

Blakely, Andrew M., Joshua T. Cohen, Danielle S. Comissiong, Michael P. Vezeridis, and Thomas J. Miner. "Prognosis and Management of Thick and Ultrathick Melanoma." American journal of clinical oncology (2019).

נושאים קשורים:  מחקרים,  מלנומה,  מלנומה מתקדמת,  סרטן העור,  לקטט דהידרוגינאז,  יחס נויטרופילים-לימפוציטים,  יחס לימפוציטים מונוציטים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו