טיפול אקוטי 24.11.2019

חסימת CGRP במטופלים עם מיגרנה – סקירת יתרונות וחסרונות

בסקירה זו נמצא כי יתרונות הטיפול בחולי מיגרנה באמצעות חסימת CGRP עולים על החסרונות

מיגרנה היא ההפרעה הנוירולוגית השכיחה בעולם והינה בעלת השפעה סוציו-אקונומית אדירה. נכון להיום, אפשרויות הטיפול המניעתי במיגרנה כוללות תרופות שפותחו לטיפול במחלות אחרות, כמו יתר לחץ דם, דיכאון ואפילפסיה. בעשור האחרון, התגלתה חסימת calcitonin gene-related peptid – CGRP כמנגנון אפשרי למניעת התקפי מיגרנה והוכח כי CGRP משתחרר במהלך התקפי מיגרנה ואף עשוי למלא תפקיד סיבתי בהשראת התקפים.

בסקירה זו, בדקו החוקרים את היתרונות והחסרונות של חסימת CGRP בקרב חולי מיגרנה. נכון לזמן כתיבת המאמר, פותחו שתי קבוצות שונות של תרופות החוסמות את CGRP: גפנטים (small molecule CGRP receptor antagonists – Gepants), ונוגדנים חד שבטיים כנגד CGRP או הקולטן שלו.

מספר ניסויים נערכו לבדיקת היעילות והבטיחות של תרופות אלה ונמצא כי הן (ובמיוחד הנוגדנים החד-שבטיים) יעילות יותר מאינבו. בנוסף, יעילותן לא נפלה מהיעילות של טיפולים מניעתיים אחרים הנמצאים בשימוש נכון לזמן כתיבת המאמר. מבחינת סבילות, התרופות נסבלו היטב, למעט חלק מהגפנטים, שגרמו לעלייה ארעית בטרנסאמינזות (Transaminases). לפיכך, חסימת CGRP בחולי מיגרנה היא לכאורה יעילה וגם נסבלת היטב.

על אף האמור לעיל, CGRP והקולטן שלו קיימים בשפע הן בכלי הדם והן במערכת העצבים ההיקפית והמרכזית, ומעורבים במספר תהליכים פיזיולוגיים ולכן, חסימת CGRP עלולה להיות מסוכנים בקרב אנשים עם תחלואה נלווית כגון מחלות לב וכלי דם. בנוסף, נכון לזמן כתיבת הסקירה, ההשפעות לטווח הארוך עדיין אינן ידועות. עדויות ממחקרים שבוצעו על בעלי חיים מראות כי חסימת CGRP עשויה לגרום לעצירות, להשפיע על התפקוד היציב (homeostatic function) של הורמוני יותרת המוח ולפגוע בריפוי פצע.ים עם זאת, עד כה לא דווח על השפעות אלה במחקרים בבני אדם.

החוקרים מסכמים כי על סמך המחקרים שבוצעו עד כה, היתרונות של חסימת CGRP בחולי מיגרנה עולים על החסרונות.

מקור: 

Blocking CGRP in migraine patients - a review of pros and cons Deen M. et al. (2017) J headache pain

נושאים קשורים:  טיפול אקוטי,  CGRP,  קולטן ל-CGRP,  מיגרנה,  טיפול מניעתי,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו