הריון תאומים 27.11.2019

עלייה במשקל ותוצאי לידה בלתי רצויים בהריון תאומים

מטרת המחקר היתה להעריך את הקשר בין משקל בנשים הנמצאות בהריון עם תאומים לבין לידה במשקל קטן או גדול לגיל ההריון, לידה לפני שבוע 32, ניתוח קיסרי ושיעורי תמותה עוברית לכל קטגוריית BMI

מידע למחקר מבוסס אוכלוסיה זה הגיע מרשומות לידת ותמותת יילודים של פנסילבניה (בשנים 2003-2013). החוקרים בדקו 54,836 זוגות תאומים שנולדו חיים לפני שבוע 39. המשקל שנצבר על ידי האם בהריון הומר לציון Z מתוקנן. רגרסיית פואסון רב-משתנית מתוקננת שרובדה לפי קטגוריות BMI העריכה את הקשר בין ציון ה-Z לבין התוצאים. אישוש לצורך בדיקת הטיות נערך על ידי מחקר נוסף פנימי.

משקל הריון גבוה יותר היה קשור בצורה שלילית למשקל נמוך לגיל הריון ביילוד ובצורה חיובית למשקל גבוה לגיל הריון בילוד ובצורך בניתוח קיסרי בכל קבוצות המשקל. הקשר בין עלייה במשקל ולידה מוקדמת תואר כעקומת U בנשים שאינן סובלות מהשמנת יתר.

סיכון מוגבר לתמותה עוברית נצפה בנשים במשקל תקין עם עלייה מאד נמוכה במשקל ועבור עלייה גבוהה במשקל עבור נשים ללא השמנת יתר. רוב הסיכון העודף לתוצאים השליליים נצפה בנשים במשקל תקין או נמוך אשר בשבוע 37 עלו פחות מ-14 ק"ג או יותר מ-27 ק"ג, בנשים במשקל עודף שעלו פחות מ-11 ק"ג או יותר מ-28 ק"ג ופחות מ 6.4 ק"ג או יותר מ-26 ק"ג בנשים הסובלות מהשמנת יתר. המחקר הפנימי לבדיקת הטיות אישש את הממצאים הנ"ל.

לסיכום, עלייה נמוכה מאוד או גבוהה מאוד במשקל היתה קשורה בתוצאים בלתי רצויים בנשים בהריון תאומים. במידה שהממצאים במחקר זה מייצגים סיבתיות, אפילו חלקית, יש צורך במעקב אחרי שינוי משקל ההריון בנשים עם הריון תאומים.

מקור:

Bodnar L. et al (2019). Obstet Gynecol. 2019 Nov;134(5):1075-1086.;

נושאים קשורים:  מחקרים,  הריון תאומים,  מחקר אוכלוסיה,  תאומים,  עלייה במשקל,  תוצאי הריון
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו