סוכרת הריונית 02.12.2019

גורמים מנבאים ליכולת לאבד משקל עודף לאחר הריון עם סוכרת הריונית

נשים מבוגרות, ללא שימוש באינסולין ועם עלייה מתונה במשקל בהריון, הן בעלות הסיכוי הגבוה ביותר לאבד יותר מ-75% מהמשקל ההריוני העודף מיד לאחר הלידה

סוכרת בהריון. אילוסטרציה

נשים עם סוכרת הריונית (GDM) סובלות בסיכון של פי 12 לפתח סוכרת מסוג 2 בהמשך החיים. הישארות של המשקל העודף לאחר לידה מהווה גורם הניבוי המשמעותי ביותר להשמנה עתידית ומגדילה עוד יותר את הסיכון לסוכרת מסוג 2.

גינקולוגים מבית חולים מרכזי בבוסטון ארה"ב ביצעו עבודה לזיהוי סמנים וגורמים מנבאים לאובדן של לפחות 75% מהמשקל העודף בתקופה המיידית לאחר ההריון בקרב נשים עם GDM.

החוקרים גייסו נשים עם GDM במהלך ההריון או ממש לאחר הלידה. משקל ההריון דווח באופן עצמאי לאחר הגיוס למחקר; נתוני עלייה במשקל ההריון, אופן הלידה ושימוש באינסולין נלקחו מהרישומים הרפואיים. בממוצע של 7.2 (± 2.1) שבועות לאחר הלידה, החוקרים מדדו משקל וגובה והנבדקות ענו על שאלונים הכוללים דמוגרפיה, הנקה, סולם דיכאון לאחר לידה באדינבורו, שינה, תדירות מזון של הרווארד ושאלון הפעילות הגופנית הבינלאומית.

החוקרים העריכו במודל את הסיכויים לאובדן 75% של עלייה במשקל ההריון בביקור המחקר באמצעות מודלים של רגרסיה לוגיסטית מרובת משתנים ובחרנו במודל עם קריטריון המידע הנמוך ביותר של Akaike - AIC כמודל הסופי.

75 נשים עם GDM נכללו במחקר. הגיל הממוצע של משתתפות המחקר היה 33 (SD ± 5), מתוכן 57% היו לבנות, 30% היו אפרו-אמריקאיות ו-20% מהנשים זוהו כהיספניות. ממוצע ה-BMI לפני ההריון היה 31.4 ק"ג2 / מ"ר (SD ± 5.6) והגידול הממוצע במשקל ההריון היה 12.5 ק"ג/ מ"ר2 (SD ± 7.8). 50 אחוז מהמשתתפים איבדו לפחות 75% מעליית המשקל בהריון שלהם בביקור המוקדם לאחר הלידה. 37 נשים (49%) חרגו מההנחיות של מכון הרפואה (IOM) לעלייה במשקל ההריון.

במודל רב משתני נמצא כי פחות עלייה במשקל הריון (OR 0.56; 95% CI 0.39-0.73), גיל (OR 1.48; 95% CI 1.13-2.20), והיעדר שימוש באינסולין במהלך ההריון (OR 0.08 לשימוש באינסולין; 95% CI 0.00-0.73) היו קשורים לירידה של לפחות 75% במשקל לאחר הלידה. BMI לפני הריון ושינה לא נותרו במודל. רקע אתני, חינוך, הנקה, אבטלה, ניתוח קיסרי, תסמינים דיכאוניים, הרכב תזונה, אינדקס גליקמי ופעילות גופנית, לא עמדו בקריטריונים להכללה במודל.

החוקרים מסכמים, חלק ניכר מנשים עם GDM מאבד לפחות 75% מהמשקל העודף ההריוני בתקופה המיידית לאחר ההריון. נשים מבוגרות יותר, אלו שלא השתמשו באינסולין במהלך ההריון ואלו שהעלו פחות משקל במהלך ההריון, היו בעלות סיכוי גבוה יותר לאבד 75% ממשקל ההריון בתקופה שמיד לאחר ההריון.

מקור:

Nicklas, Jacinda M., Chloe A. Zera, and Ellen W. Seely. "Predictors of very early postpartum weight loss in women with recent gestational diabetes mellitus." The Journal of Maternal-Fetal & Neonatal Medicine (2018): 1-7.

נושאים קשורים:  השמנה בהריון,  סוכרת הריונית,  סוכרת,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו