אלח דם בהריון 09.12.2019

מחקר רב מרכזי: גורמי סיכון, אטיולוגיות ואבחון אלח דם אצל נשים בהריון

מקרי ספסיס אימהיים מאומתים במהלך אשפוז הלידה בשנים 1995-2012 זוהו בדיעבד בשבעה מרכזים רפואיים אקדמיים בארצות הברית ובישראל

לאור התחלואה והתמותה המשמעותיים כתוצאה מאלח דם באמהות, זיהוי מוקדם עדיין מהווה מפתח לשיפור התוצאות. מחקר זה נועד להעריך את מאפייני הביצועים של תסמונת תגובה דלקתית מערכתית (SIRS), הערכת אי ספיקת איברים מהירה ברצף מהיר [qSOFA] וקריטריון התרעה מוקדמת מצד האם (MEW) לאיתור מקרים של אלח דם.

המטרה המשנית של מחקר זה היא לזהות אטיולוגיות וגורמי סיכון לספסיס מצד האם ולהעריך את תזמון מתן האנטיביוטיקה בקרב חולות שאובחנו עם אלח דם.

מקרי ספסיס אימהיים מאומתים במהלך אשפוז הלידה בשנים 1995-2012 זוהו בדיעבד בשבעה מרכזים רפואיים אקדמיים בארצות הברית ובישראל. חולות ביקורת הותאמו לפי תאריך הלידה ביחס של 1: 4. חושבו הרגישות והספציפיות של קריטריוני SIRS, qSOFA ו-MEW לזיהוי אלח דם. נתונים הכוללים גורמי סיכון פוטנציאליים, סימנים חיוניים, ערכי מעבדה וניהול קליני נאספו עבור מקרים ובקרות.

82 מקרים של אלח דם במהלך אשפוז הלידה זוהו ואליהם הותאמו 328 בקרות. הגורמים השכיחים ביותר לאלח דם היו הבאים: דלקת כוריאומניוניטיס 20 (24.4%), אנדומטריטיס 19 (23.2%) ודלקת ריאות 9 (11.0%). Escherichia coliי12 (14.6%), חיידקים מתגים שליליים אחרים 8, (9.8%) וקבוצת סטרפטוקוקוס 6 (7.3%) היו הפתוגנים הנפוצים ביותר.

הרגישויות והספציפיות לעמידה בקריטריונים לכלי האבחון היו כדלקמן:

  1. (SIRS (0.93, 0.63
  2. (qSOFA (0.50, 0.95
  3. (MEW criteria (0.82, 0.87

מבין 82 נשים עם אלח דם, 10 (12.2%) מתו. שיעור התמותה עבור אלו שקיבלו אנטיביוטיקה תוך שעה מאבחנה היה 8.3%. שיעור התמותה היה 20% עבור החולים שקיבלו אנטיביוטיקה לאחר יותר משעה.

Chorioamnionitis ו-endometritis היו הגורמים השכיחים ביותר לאלח דם ויחד היוו כמחצית מהמקרים.

הבדלים בולטים נצפו ברגישות ובספציפיות של כלי אבחון וסקירה לאלח דם, כאשר הרגישות, מהגבוהה ביותר לנמוכה ביותר, היא SIRS, MEW ו-qSOFA, והספציפיות הגבוהה ביותר לנמוכה ביותר היא qSOFA, MEW ו-SIRS. התמותה הוכפלה בקבוצת המטופלים שקיבלו אנטיביוטיקה לאחר > שעה.

קלינאים צריכים להיות ערניים כדי לזהות מקרים של אלח דם בשלב מוקדם במסלולו ולתעדף טיפול אנטיביוטי בזמן.

מקור:

Bauer, Melissa E., Michelle Housey, Samuel T. Bauer, Sydney Behrmann, Anthony Chau, Caitlin Clancy, Erin AS Clark et al. "Risk Factors, Etiologies, and Screening Tools for Sepsis in Pregnant Women: A Multicenter Case–Control Study." Anesthesia & Analgesia 129, no. 6 (2019): 1613-1620.

נושאים קשורים:  מחקרים,  אלח דם,  ספסיס,  זיהומים,  אנדומיטריטיס,  כוריוניטיס
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו