אם ועובר 16.12.2019

פגיעה נוירו-התפתחותית בעובר כתוצאה מחשיפת האם ל-MDMA

חשיפה ל-MDMA במהלך ההריון פוגעת בתפקוד הנוירו-מוטורי אצל תינוקות. בחולדות, חשיפה לאחר הלידה ל-MDMA גרמה גם לפגיעות נוירומוטוריות

השימוש הגובר בסמים לא חוקיים על ידי נשים בהריון מדאיג בהיבט של בריאות הציבור מאחר שהוא קשור לסיכונים בריאותיים עבור אמהות וילדיהן המתפתחים. אחד החומרים הפופולריים MDMAי(3,4-methylenedioxymethamphetamine), או אקסטזי, מדאיג במיוחד בשל הצריכה הגבוהה שלו בקבוצות גיל ומין רלוונטיות והשפעותיו השליליות על התפתחות מוח העובר.

קבוצת מחקר אירופאית ממספר מכונים מובילים פרסמה החודש סקירה שבה נאספו באופן שיטתי מאמרים הבוחנים נוירוטוקסיות התפתחותית (DNT) של MDMA בבני אדם ובעלי חיים in vivo ובמבחנה. בנוסף, מחברי המאמר סיכמו את הממצאים מבחינת חיזוי התוצאה השלילית  של ההתפחות הלקויה (adverse outcome pathway - AOP).

החוקרים בחקו 39 מאמרים מתוך 299 מאמרים ראשוניים שאוחזרו ממאגרי המידע הביבליוגרפיים Web of Science, PubMed ו-DART, על פי קריטריוני הכללה לאיסוף נתונים לאחר סינון על בסיס אבסטרקט, כותרת וטקסט מלא. מבין אלה, שלושה היו מחקרים אפידמיולוגיים, 34 מחקרי in vivo בעכברים וחולדות ושני מחקרי מבחנה.

שלושת המחקרים האפידמיולוגיים דיווחו מאותו מחקר אורך ומצאו שחשיפה ל-MDMA במהלך ההריון פוגעת בתפקוד הנוירו-מוטורי אצל תינוקות. בחולדות, חשיפה לאחר הלידה ל-MDMA גרמה גם לפגיעות נוירומוטוריות וכן ללמידה מרחבית שעלולה להיות קשורה לירידה ברמות הסרוטונין בהיפוקמפוס.

בהתחשב בהשפעות ההתפתחותיות השליליות של MDMA שתוארו בבני אדם ובמכרסמים, סיכמנו את ה-AOP המשמעותי הראשון בנושא חשיפה התפתחותית שתוביל לפגיעה בתפקוד הנוירו-מוטורי אצל ילדים. במשך הדור של AOP זה, חשיפה ל-MDMA נלקחה במודל. בנוסף, החוקרים הניחו כי ה-AOP השני יכלול הפרעה התפתחותית של המערכת הדופמינרגית.

עם זאת, יש צורך במחקרים על מנגנוני הפעולה בניסויים in vitro כדי להבין את התהליכים המולקולריים המתחילים קסקדה זו (MIE) לצורך קבלת הוכחות עקביות המקשרות את התוצא השלילי לרמות החומר ברמת התא, האיבר והאורגניזם.

מקור:

Barenys, Marta, Ingrid Reverte, Stefan Masjosthusmann, Jesús Gómez-Catalán, and Ellen Fritsche. "Developmental neurotoxicity of MDMA. A systematic literature review summarized in a putative adverse outcome pathway." NeuroToxicology (2019).

נושאים קשורים:  מחקרים,  הנקה,  אם וילד,  הריון בסיכון,  התפתחות מוחית,  MDMA
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו