גיל המעבר 16.12.2019

הקשר בין גיל המעבר לתפקוד כלי הדם המוחיים והפריפריים

קבוצת חוקרים בריטים פרסמה החודש עבודה שניסתה לאפיין הבדלים בכלי הדם הפריפריים והמוחיים בין נשים לפני ולאחר גיל המעבר

כלי הדם המוחיים. אילוסטרציה

גיל המעבר קשור בתפקוד ירוד של כלי הדם הפריפריים אך טרם ידוע מהן התגובות של כלי הדם המוחיים לשינויי גיל המעבר. קבוצת חוקרים בריטים מליברפול פרסמה החודש עבודה שניסתה לאפיין הבדלים בכלי הדם הפריפריים והמוחיים בין נשים לפני ולאחר גיל המעבר.

50 נשים לפני ולאחר גיל המעבר (N = 100) עברו הערכות של זרימת הדם המוחית; תגובתיות של הקרוטידים; התרחבות בזרימת עורק ברכיאלי ופמורלי; ועובי אינטימה-מדיה בעורק הקרוטיד, פמורלי, ברכיאלי. השוואות נערכו בין נשים לפני גיל המעבר ולאחר גיל המעבר ואחריהן ניתוח משני (N = 20) בין נשים מבוגרות בשלב מתקדם אך לפני גיל המעבר לאלה שנמצאו בתוך חמש שנים לאחר גיל המעבר.

זרימת הדם המוחית ותגובתיות עורק הקרוטיד היו נמוכות יותר לאחר גיל המעבר בהשוואה לטרום גיל המעבר, ואילו תגובתיות מוחית והאוטורגולציה של כלי הדם לא היתה שונה בין הקבוצות. נשים לאחר גיל המעבר היו עם שכבת אינטימה-מדיה עבה יותר באופן מובהק בכל העורקים שנמדדו עם דילטציה נמוכה יותר של עורקים אלו.

במחקר המשני, נשים סביב גיל המעבר היו עם דילטציה גדולה יותר בעורק הפמורלי ושכבת אינטימה-מדיה קרוטידית עבה יותר בהשוואה לנשים מבוגרות בשלב מתקדם לפני גיל המעבר.

החוקרים מסכמים כי זרימת הדם המוחית, תגובת עורקי העורקים, תפקוד כלי הדם ההיקפיים והמבנה מושפעים באופן שלילי מגיל המעבר. נתונים ראשוניים מצביעים על כך שתפקוד עורק הירך ומבנה העורק הקרוטידי עלולים להיפגע פוטנציאלית לאחר גיל המעבר המוקדם בהשוואה לתקופת טרום מנפאוזה מאוחרת.

ממצאים אלה מראים כי עורקים הרגישים לטרשת עורקים עשויים להיות יעדים חשובים להתערבות מניעתית בשינוי אורחות חיים בגיל המעבר המוקדם.

מקור:

Brislane, Áine, David A. Low, Sophie E. Carter, Sophie M. Holder, Helen Jones, and Nicola D. Hopkins. "Cerebral and peripheral vascular differences between pre-and postmenopausal women." Menopause (New York, NY) (2019).

נושאים קשורים:  מחקרים,  גלי חום,  תסמינים וזומוטוריים,  גיל המעבר
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו