גיל המעבר 18.12.2019

השמנת יתר, עישון והסיכון לתסמינים וזומוטוריים בגיל המעבר

שמירה על משקל תקין לפני גיל המעבר והפסקת העישון לפני גיל 40 עשויות להפחית את הסיכון העודף ל-VMS בגיל המעבר

תסמינים וזומוטוריים (vasomotor) תכופים וקשים במהלך גיל המעבר קשורים להשלכות בריאותיות שליליות. הבנת גורמי סיכון לתסמיני גיל המעבר הקשורים באורח החיים וניתנים לשינוי חשובה על מנת להנחות אסטרטגיות מניעה.

קבוצת חוקרים בינלאומית פרסמה החודש מחקר בכתב העת המדעי American journal of obstetrics and gynecology בו נבדק הקשר בין מסת הגוף לעישון וההשפעה המשולבת שלהם על הסיכון לתסמיני vasomotor, והאם השפעה זאת משתנה בשל גיל המעבר.

שיתוף הפעולה הבינלאומי כלל נתונים על 21,460 נשים בגיל העמידה משמונה מחקרים (חציון גיל 50 שנה, טווח בין רבעונים 49-51 שנים). ארבעה מחקרים סיפקו נתונים לניתוח פרוספקטיבי (n = 11,986). מודלים של רגרסיה לוגיסטית עם ארבע קטגוריות של תדירות / חומרה לתסמיני vasomotor שימשו להערכת יחסי סיכון יחסית (RRR).

בדגימת הבסיס כמעט 60% מהנשים חוו תסמיני vasomotor. מחציתן סבלו מעודף משקל (30%) או אובסיטי (21%) ו-17% מעשנות בהווה. ניתוחי חתך-רוחב הראה כי מדד מסת גוף גבוה יותר ויותר שנות קופסא היו קשורים לתופעות vasomotor תכופות יותר או חמורות יותר.

נשים שלא עישנו מעולם וסבלו מהשמנת יתר היו בעלות סיכון גבוה פי 1.5 (RRR, 1.52; 95% CI, 1.35-1.73) לתסמיני vasomotor לעיתים קרובות / קשים, לעומת מעשנות בעלות משקל תקין. עישון חיזק את הקשר מכיוון שהסיכון לתסמיני vasomotor לעתים קרובות/קשים היה גדול בהרבה בקרב מעשנות הסובלות מהשמנת יתר (RRR, 3.02; 95% CI, 2.41-3.78).

עם זאת, מעשנות שהפסיקו לפני גיל 40 היו ברמות סיכון דומות לאלו שלא עשנו מעולם. ניתוחים פרוספקטיביים הראו דפוס דומה, אך הקשר נחלש במידה ניכרת לאחר התאמה לתסמיני vasomotor בבסיס.

יתר על כן, מצאו החוקרים כי הקשר בין אינדקס מסת הגוף לתסמיני vasomotor השתנה על פי מצב גיל המעבר. מדד מסת גוף גבוה יותר היה קשור לעלייה בסיכון לתסמיני vasomotor טרום וסביב גיל המעבר, אך עם הפחתת הסיכון לאחר גיל המעבר.

מדד מסת גוף גבוה (≥25 BMI) ועישון סיגריות העלו באופן משמעותי את הסיכון של נשים לחלות בתסמיני vasomotor תכופים או חמורים יותר, והעישון חיזק את ההשפעה של השמנת יתר. עם זאת, ההשפעה של מדד מסת הגוף על הסימפטומים הוזומוטוריים היתה הפוכה בקרב נשים לאחר גיל המעבר. שמירה על משקל תקין לפני גיל המעבר והפסקת העישון לפני גיל 40 שנה עשויה להפחית את הסיכון העודף ל-VMS בגיל המעבר.

מקור:

Anderson, Debra J., Hsin-Fang Chung, Charrlotte A. Seib, Annette J. Dobson, Diana Kuh, Eric J. Brunner, Sybil L. Crawford et al. "Obesity, smoking, and risk of vasomotor menopausal symptoms: a pooled analysis of eight cohort studies." American journal of obstetrics and gynecology (2019)

נושאים קשורים:  מחקרים,  גיל המעבר,  גלי חום,  זיעת לילה,  השמנת יתר,  משקל עודף,  עישון
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו