תיאור מקרה 02.01.2020

תיאור מקרה: דימום מבלוטת יותרת המוח או דלקת של עורק הרקה?

קבוצת רופאים מבית חולים מרכזי בפורטוגל תיארו החודש מקרה של גבר בן 79 שהתייצג עם כאב ראש פתאומי, דו-צידי וחמור, פוטופוביה והקאות

סריקת מוח של CT - גידול יותרת המוח. צילום אילוסטרציה

אפופלקסיה (דימום תוך פרנכימטי) של בלוטת יותרת המוח היא מצב חירום אנדוקריני נדיר. מצב זה מאופיין בעלייה פתאומית בנפח בלוטת יותרת המוח המתרחשת עקב אוטם איסכמי חריף או דימום בבלוטת יותרת המוח, לרוב בנוכחות של אדנומה ביותרת המוח.

קבוצת רופאים מבית חולים מרכזי בפורטוגל תיארו החודש מקרה של גבר בן 79 שהתייצג במחלקה פנימית בשל כאב ראש פתאומי, דו-צידי וחמור, עם פוטופוביה והקאות, כאשר בבחינה מדוקדקת התגלה מקרה של אפופלקסיה של יותרת המוח. מקרה זה מדגיש את הצורך בחשדנות קלינית גבוהה למצב נדיר זה על מנת להפחית את התמותה הגבוהה הקשורה בו.

גבר כבן 79 אושפז עם כאב ראש חדש, דו-צידי וחמור, פוטופוביה והקאות. המטופל שלל הפרעות בראייה, קלאודיקציה של הלסת ותסמינים נוירולוגיים ממוקמים אחרים. הוא היה בהכרה מלאה, יציב המודינמית ונשימתית.

בדיקה פונדוסקופית הראתה דיסק אופטי מוגדר היטב ודופק ורידי דו צדדי גלוי. שיעור שקיעת האריתרוציטים של המטופל היה גבוה (84 מ"מ/שעה) ורמת הנתרן בסרום הייתה נמוכה (133 מ"מ/ליטר). בדיקת CT מוח היתה תקינה.

בהתחשב בחשד הקליני לדלקת עורק הרקה מסוג giant cell arteritis, למרות הצורך בשלילה של פקקת ורידית מוחית, המטופל התחיל פרדניסולון 40 מ"ג ליום וחומצה אצטילסליצילית 100 מ"ג ליום, ותוכננה ביופסיה של עורק הרקה.

בדיקת MRI הראתה כי בלוטת יותרת המוח היתה מוגדלת מעט בגודל ובדיקות תפקוד יותרת המוח הצביעו על ACTH נמוך, LH, פרולקטין וטסטוסטרון.

בהמשך בוצעה בדיקת MRI מוכוונת לאוכף התורכי וזו הראתה שהבלוטה הוגדלה בגודלה בגלל אדנוהיפופיזה מוגדלת, כאשר השינויים התואמים לאפופלקסיה של יותרת המוח, אך כיאזמה אופטית שמורה.

ביופסיה של עורק הרקה לא מצאה נגעים תואמים לדלקת תאים ענקיים (giant cell arteritis). המטופל הפסיק את הפרדניסולון והחל בהידרוקורטיזון, תוך בקרה מדוקדקת של נוזלים ומאזן האלקטרוליטים וניהול לא-כירורגי של מצבו.

מסקנות :

  • אפופלקסיה של יותרת המוח יכולה להופיע עם כאב ראש קשה ללא עיניים או פגיעה בהכרה.
  • קל להתבלבל בינה לבין דלקת עורק הרקה.
  • ממצאי ה-CT עשויים להיות תקינים ולכן יש לבצע MRI על מנת לקבל הדמיה אבחנתית.

מקור:

Pedro, B., Patrícia, T., & Aldomiro, F. (2019). Pituitary Apoplexy May Be Mistaken for Temporal Arteritis. European Journal of Case Reports in Internal Medicine, 6(11). https://doi.org/https://doi.org/10.12890/2019_001261.

נושאים קשורים:  מחקרים,  תיאור מקרה,  אפופלקסיה של יותרת המוח,  אדנומה,  סטרואידים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו