סרטן הערמונית 07.01.2020

דרכים חדשות לשפר יעילות אנזלוטמיד במקרים של עמידות לתרופה

עיכוב מסלול ה-Wnt מפחית עמידות לאנזלוטמיד בסרטן הערמונית העמיד לסירוס

איתות קולטני אנדרוגן (AR) הינו מרכיב חיוני לתחילת ולהתקדמות סרטן הערמונית (PCa), ולכן סירוס מהווה את הגישה העיקרית לטיפול. למרות התגובה הראשונית החיובית לסירוס, חולים נוטים להיכנס לשלב הנקרא סרטן הערמונית עמיד לסירוס (CRPC).

מסיבות שונות, איתות ה-AR מופעל מחדש ב-CRPC וכך הסרוס מפסיק לעכב את התקדמות הסרטן. מגבלה זו בטיפול הביאה את מינהל המזון והתרופות האמריקאי לאשר שימוש במעכבי איתות AR, כמו אנזנלוטמיד, לטיפול ב-CRPC. עם זאת, ההצלחה המוגבלת של תרופות חדשות אלו מצביעה על צורך מיידי להבין את המנגנונים הבסיסיים להתפתחות העמידות לתרופות אלו כדי שניתן יהיה לזהות יעדים חדשים כדי לשפר את יעילותם.

שיתוף פעולה בין חוקרים אמריקאים וסינים הביא למחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Prostate בו נמצא כי איתות ה-Wnt הופעל בתאי PCA עמידים לאנזולוטמיד וכי ההפעלה של איתות ה-Wnt הייתה בקורלציה עם ביטוי AR והתקדמות המחלה.

ממצאים אלה קיבלו משנה תוקף לאור הביטוי המוגבר של גורמים נוספים במסלול Wnt כמו Wnt5a,יRhoA ו-ROCK בתאי PCA עמידים לאנזולוטמיד בהשוואה למקביליהם הרגישים לאנזולוטמיד.

בנוסף שימוש במעכבי המסלול (כגון מעכבי ROCK מסוג Y27632) שיפרו את יעילות האנזלוטמיד בתאי PCA עמידים לאנזולוטמיד. כלומר, שילוב של Y27632 ואנזלוטאמיד עיכבו סינרגיסטית גידולי קסנוגרפט 22RV1.

החוקרים אף הדגימו כיצד דלדול של ריכוזי ROCK בתוספת טיפול באנזלאוטאמיד עיכבו את הפלישה וההגירה של תאי PCA עמידים לאנזולוטמיד באמצעות עיכוב של המעבר מתאי אפיתל לתאים מזנכימילים.

החוקרים מסכמים כי מסלול ה-Wnt הלא-קנוני מופעל בסרטן הערמונית העמיד לאנזלאוטמיד ועיכוב מסלול ה-Wnt הלא-קנוני מביא להפחתה של עמידות זו ולשיפור יעילות התרופה בטיפול בסרטן הערמונית העמיד לסירוס.

מקור:

Chen, Xiaoliang, Jinghui Liu, Lijun Cheng, Chaohao Li, Zhuangzhuang Zhang, Yunfeng Bai, Ruixin Wang et al. "Inhibition of noncanonical Wnt pathway overcomes enzalutamide resistance in castration‐resistant prostate cancer." The Prostate (2019).

נושאים קשורים:  מחקרים,  מסלול Wnt,  קולטן אנדרוגן,  אנזלוטמיד,  עמידות לאנזלוטמיד,  סרטן הערמונית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו