החזר קיבתי-ושטי 14.01.2020

נזלת אלרגית היא גורם סיכון להחזר קיבתי-ושטי ללא קשר לאסתמה

ייתכן שלנזלת אלרגית מתאם חזק יותר עם החזר קיבתי-ושטי מאשר לאסתמה, אם כי אסתמה עלולה להגביר את הסיכון ל-GERD באמצעות מסלולים פתו-פיזיולוגיים משותפים עם AR

החזר קיבתי-ושטי (gastro-esophageal reflux disease – GERD) יכול לגרום למספר תסמינים בדרכי הנשימה העליונות ואף לשנות את הפיזיולוגיה של רירית האף (Nasopharyngeal mucosa). כבר זמן מה בספרות המקובלת, נחשבה אסתמה כגורם סיכון ל-GERD. כמו כן, אסתמה ונזלת אלרגית (allergic rhinitis – AR) מזוהות בדרך כלל כמחלה אחת בדרכי הנשימה, אשר מאוחדת בשל אפידמיולוגיה ופתופיזיולוגיה דומות. אף על פי כן, הקשר בין AR ל-GERD פחות ברור.

במחקר זה, מנסים החוקרים להעריך האם AR תאיץ את התפתחות GERD. במחקר השתתפו מטופלים שאובחנו עם AR ושאין להם היסטוריה קודמת של GERD. המטופלים נבחרו מתוך מאגר המחקר הלאומי לביטוח בריאות (National Health Insurance Research Database) בין 1 בינואר 2000 ל-31 בדצמבר 2005. התוצא העיקרי הוגדר כהופעת GERD חדש. לבסוף, השתמשו החוקרים במודלי רגרסיה של קוקס (Cox regression models) לטובת חישוב יחס הסיכונים (hazard ratio – HR) של GERD.

סה"כ, נותחו נתונים של 193,810 חולי AR בגיל 18 ומעלה, ושל מטופלים ללא AR בנקודת ההתחלה. החוקרים מצאו כי לקבוצת ה-AR היה סיכון מוגבר משמעותית (n = 96,905) ל-GERD לעומת הקבוצה ללא AR עם HR מותאם –  1.94, רווח בר סמך 95%=1.88-1.99, p<0.001.

לסיכום, ייתכן של-AR מתאם חזק יותר עם GERD מאשר לאסתמה, אם כי אסתמה עלולה להגביר את הסיכון ל-GERD באמצעות מסלולים פתו-פיזיולוגיים משותפים עם AR.

מקור:

Kung. Y. M. et al. (2019) Scientific Reports 9, 15535

נושאים קשורים:  החזר קיבתי-ושטי,  נזלת אלרגית,  גורמי סיכון,  מחקרים,  אסתמה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו