סרטן מעי 04.02.2020

זריעת גידול במהלך קולונוסקופיה כגורם אפשרי לסרטן מעי מטכרוני

בניתוח של גידולים ראשוניים ומשניים מחולים עם CRC מטכרוני, מצאו החוקרים כי תאי גידול ראשוניים עשויים "להיזרע" במקום חדש לאחר לקיחת ביופסיה מהגידול הראשוני

קולונוסקופיה (מקור: יוטיוב)

3% מהמטופלים שעוברים ניתוח בשל סרטן המעי הגס (Colorectal cancer – יCRC) סובלים מחזרה של המחלה (CRC מטכרוני). במחקר זה, בדקו החוקרים האם זריעת גידולים (Tumor seeding) במהלך קולונוסקופיה (ופיזור יאטרוגני של תאי הגידול ברירית הפגועה) מגדילה את הסיכון ל-CRC מטכרוני.

במחקר הוכחת עקרון (Proof of concept) זה, החוקרים אספו נתונים ממרשם הפתולוגיה הלאומי ההולנדי (the Dutch National Pathology Registry) עבור מטופלים עם אבחנה של CRC משנת 2013 עד 2015, ועם אבחנה שנייה של CRC בתוך שישה חודשים עד 3.5 שנים לאחר הניתוח. בנוסף, בדקו החוקרים דו"חות פתולוגיה לטובת זיהוי CRC מטכרוני (אדנוקרצינומה מוכחת היסטולוגית, שנמצאה במקום אחר במעי הגס או ברקטום שלא באזור ההשקה הכירורגית).

סה"כ השתתפו במחקר 22 מטופלים שעמדו בקריטריוני ההכללה. החוקרים הגדירו זריעת גידולים כאטיולוגיה הסבירה ביותר לחזרת המחלה, כאשר במקום בו התגלה הגידול המטכרוני, התבצעו הליכים אנדוסקופיים, כמו ביופסיה או הסרת גידולים (Polypectomy). יש לציין כי הגידול המטכרוני התגלה לאחר מניפולציה אנדוסקופית של הגידול הראשוני.

החוקרים אספו נתונים קליניים ממטופלים אלה והשוו פרופילים מולקולריים של גידולי המעי הגס הראשוניים והמטכרוניים בעזרת רצף הדור הבא (next generation sequencing). לאחר מכן נבדק מקור הגידול "הזרוע".

החוקרים בדקו אם תאי הגידול נשארים מאחור בערוץ העבודה של האנדוסקופ לאחר לקיחת ביופסיות של גידולי המעי הגס, והאם תאים אלה מתקיימים בתרביות אורגנואידיות.

בסך הכל, זריעת הגידולים נחשדה כאטיולוגיה הסבירה ביותר ל-CRC מטכרוני בחמישה מטופלים, כאשר רקמות גידול היו זמינות עבור שלושה. נצפתה חתימה מולקולרית זהה בגידולי המעי הגס הראשוניים והמטכרוניים מכל שלושת החולים. לעומת זאת, בחמישה מקרי הביקורת, להם היתה אטיולוגיה שונה ל-CRC מטכרוני, החתימה המולקולרית של הגידול הראשוני והמטכרוני הייתה שונה לחלוטין.

בהתבסס על סקירת 2,147 רישומי חולים, העריכו החוקרים את הסיכון לזריעת גידולים במהלך קולונוסקופיה כ-0.3%-0.6%. יתר על כן, הדגימו החוקרים כי ערוץ העבודה של הקולונוסקופ "מזדהם" בתאי גידול במהלך תהליך לקיחת הביופסיה, וכי מכשירים עוקבים שהוכנסו דרך ערוץ עבודה זה, הפכו ל"מזוהמים" גם הם. לבסוף, בביצוע תרבית, הוכח כי התאים הללו שומרים על פוטנציאל ההתרבות שלהם.

לסיכום, בניתוח של גידולים ראשוניים ומשניים מחולים עם CRC מטכרוני, מצאו החוקרים כי תאי גידול ראשוניים עשויים "להיזרע" במקום חדש לאחר לקיחת ביופסיה מהגידול הראשוני. למרות שהמחקר אינו מבטל אפשרויות העברה אחרות של הגידולים, הממצאים והניסויים תומכים בהשערה כי זריעת גידולים יכולה להתרחש במהלך קולונוסקופיה דרך ערוץ העבודה של האנדוסקופ.

הסיכוי שתתבצע זריעה יאטרוגנית כמתואר הוא נמוך, ואף על פי כן, נדרשת מודעות לאטיולוגיה זו ל-CRC מטכרוני, כיוון שהיא בת מניעה.

מקור: 

Backes. Y. et al. (2019) Gastroenterology 157, 1222-1232

נושאים קשורים:  מחקרים,  גסטרואנטרולוגיה,  אונקולוגיה,  סרטן המעי,  הישנות,  גרורות,  סיבוכים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
אנונימי/ת
05.02.2020, 09:49

זה נכון לכל תהליך חודרני לגידול סרטני בכל מקום , לא רק למעי הגס ולא רק לקולונוסקופי...
תאורטית גם ביופיסה של גידול ברקמה אחרת עלולה לזרוע תאים ב"ערוץ של המחט" ולהביא אותם לצינורות דם או לימפה...