מחלת הסרטן 09.02.2020

טיפול משולב של VEGF ו-PD-1 הוביל לעיכוב בגידולים סולידיים מתקדמים

במחקר נמצאה יעילות מוגברת בטיפול המשלב לבנטיניב עם פמברוליזומאב לסוגי גידולים שונים, לצד הופעה של תופעות לוואי משמעותיות בחלק ניכר מהמטופלים

במחקר משלב Ib/II אשר שפורסם ב-Journal of Clinical Oncology, גילו החוקרים כי שילוב של לבנטיניב (תרופה המעכבת את VEGF) עם פמברוליזומאב (תרופה המעכבת PD-1) משפיע על סוגים שונים של גידולים. עורכי המחקר סברו כי ייתכן שמודולציה של דיכוי חיסוני  הקשורה ב-VEGF באמצעות עיכוב אנגיוגנזה יכולה לייעל את פעילותם של מעכבי נקודות בקרה חיסונית.

במחקר השתתפו 137 מטופלים עם גידולים מפושטים. 13 מתוכם נכללו במחקר עוקבה משלב Ib ו-124 מתוכם נכללו במחקר עוקבה שלב II. פמברוליזומאב ניתנה במינון של 200 מיליגרם מדי שלושה שבועות. התוצא העיקרי שנמדד היה מידת התגובה האובייקטיבית שנבחנה לאחר 24 שבועות טיפול .

במהלך המחקר נצפו שתי רעילויות תלויות מינון (האחת גרמה לכאבי מפרקים בדרגה 3; השנייה גרמה לעייפות בדרגה 3). הרעילויות התרחשו כאשר מינון לנבטיניב היה 24 מיליגרם ליום יחד עם פמברוליזומאב. לא נצפו רעילויות מגבילות מינון, והמינון אשר נמצא כמתאים עבור שלב II היה 20 מיליגרם של לנבטיניב עם פמברוליזומאב.

תגובה לטיפול לאחר 24 שבועות נצפתה ב-19 (63%) מתוך 30 החולים בקרצינומה של הכליה (זמן תגובה חציוני = 20 חודשים); ב-12 (52%) מתוך 23 החולים בסרטן רירית הרחם (זמן תגובה חציוני טרם הושג); בעשרה (48%) מתוך 21 החולים במלנומה ( זמן תגובה חציוני= 12.5 חודשים); בשמונה (36%) מתוך 22 החולים בקרצינומה קשקשית של הראש והצוואר (זמן תגובה חציוני= 8.2 חודשים); בשבעה (33%) מתוך 21 החולים בסרטן ריאה מסוג non- small cell (זמן תגובה חציוני= 10.9 חודשים); בחמישה (25%) מתוך 20 החולים  בסרטן שלפוחית השתן (זמן תגובה חציוני= טרם הושג).

תופעות הלוואי השכיחות ביותר שנצפו במהלך המחקר היו עייפות (58%), שלשול (52%), יתר לחץ דם (47%), תת פעילות של בלוטת התריס (42%) וירידה בתיאבון (39%). תופעות לוואי בדרגה שלישית או רביעית הופיעו ב-67% מהמטופלים, כאשר השכיחות ביותר מתוכן היו יתר לחץ דם (20%), עייפות (12%), שלשול (9%), פרוטאינוריה (8%) ועלייה בליפאז (7%). תופעות לוואי הובילו להפסקת הטיפול ב-20% מהמטופלים. שני מקרי מוות נמצאו כקשורים לטיפול, בעקבות דמם ריאתי בחולה סרטן ריאה מסוג non small cell ובעקבות דמם גסטרו-אינטסטינאלי בחולה סרטן שלפוחית השתן.

מקור: 

Stenger m. et. al (2020) The ASCO Post

נושאים קשורים:  מחקרים,  אימונותרפיה,  VEGF,  PD-1,  תופעות לוואי,  גידול סרטני
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו