סרטן השד 09.02.2020

טיפול הורמונלי וגורמים המשפיעים על פוריות של נשים מתחת לגיל 50 עם סרטן השד

נמצא כי היסטוריה של שימוש בטיפול הורמונלי למניעת הריון וטיפולים הורמונליים, מגדילים את הסיכון לסרטן השד

טיפול הורמונלי. אילוסטרציה

השימוש בהורמונים למניעת הריון מהווה גורם סיכון להתפתחות סרטן השד אך רמת הסיכון אינה ידועה; קבוצת גיניקלוגים במערב איראן ערכה מחקר שנועד לחקור השפעת גורמים שונים הקשורים לפוריות ושימוש בהורמונים על הסיכון לסרטן השד בקרב נשים מתחת לגיל 50 במערב איראן.

במחקר נבחרו כל מקרי ההיארעות של סרטן השד בגילאי 25-49 (n = 212). קבוצת ביקורת נבחרה בגודל כפול מפי קבוצת המקרים ונכללו בה מטופלות ללא סרטן שד שהופנו למחלקות חוץ אחרות של אותו בית חולים בזמן המחקר ועד שנתיים לאחר המעקב. הנתונים נאספו באמצעות תוכנית 'פוריות בריאה' וביקורת תקופתית בגיל העמידה שפותחה על ידי משרד הבריאות האיראני (MOH).

לאחר ניטרול של משתנים מערפלים, נמצא כי היסטוריה של שימוש בטיפול הורמונלי למניעת הריון (OR = 2.02, 95% CI = 1.2-3.3) וטיפולים הורמונליים (OR = 1.9, 95% CI = 1.2-3.04) כגורמים עצמאיים המגדילים את הסיכון לסרטן השד. הרופאים האיראניים מצאו גם יחסי מנה-תגובה בין סרטן השד ושימוש בהורמונים למניעת הריון וטיפול הורמונלי. ממצאים המצביעים על כך שגורמים אלה העלו באופן ישיר את הסיכון לסרטן השד. כמו כן, נמצא כי הסיכון היה גבוה יותר בקרב נשים שעברו טיפול הורמונלי במשך יותר מ-120 חודשים. עם העליה בגיל הווסת הראשונה, הסיכון לסרטן השד עלה באופן לינארי, אך עם עליית גיל ההריון הראשון, הסיכון לסרטן השד עלה באופן אקספוננציאלי. לאחר גיל 20, הסיכון עלה בשיפוע תלול יותר.

החוקרים מציעים להגביר את המודעות ולחנך נשים ואנשי מקצוע לגבי השפעת הפוריות והגורמים ההורמונליים כולל הריון בגילאים נמוכים יותר, השימוש בהורמונים למניעת הריון וטיפול הורמונלי על הסיכון לפתח סרטן השד.

מקור: 

Moradinazar, Mehdi, Behjat Marzbani, Karoon Shahebrahimi, Sara Shahabadi, Behnaz Marzbani, and Zeinab Moradinazar. "Hormone Therapy and Factors Affecting Fertility of Women Under 50-Year-Old with Breast Cancer." Breast Cancer: Targets and Therapy 11 (2019): 309.

נושאים קשורים:  סרטן השד,  אמצעי מניעה,  פוריות,  טיפול הורמונלי,  מחקרים