פצע סוכרתי 12.02.2020

הקשר בין היפרגליקמיה למרכיב ZEB1 בתהליך ריפוי פצעי סוכרת

במחקר זוהה ZEB1 - מאקטב מעבר בין האפיתל למזנכימה - כמווסת מפתח בהתרפאות פצעים עוריים אשר רלוונטי במיוחד לסיבוכים של פצעים בסוכרתיים

מעבר בין האפיתל למזנכימה וואסקולריזציה של פצע הם שני תהליכים הקשורים זה בזה ומאפשרים החלמה עורית של פצעים.

Zinc finger E-box binding homeobox 1 -ZEB1, אשר נחקר במקור בהקשר של ביולוגית גידולים, הוא מאקטב פוטנטי של מעבר בין האפיתל למזנכימה. ZEB1 ידוע גם כתורם להישרדות תא האנדותל, וכמו כן כממריץ של התהוות כלי דם בגידולים. תפקידו של ZEB1  בפצעים עוריים נאמד על ידי שימוש בעכברים אשר גנטית הם  Zeb1+/, כיוון שעכברי Zeb1/ לא היו זמינים.

במחקר נעשה שימוש בסימון איזוטופים כמותי על ידי חומצות אמיניות בתרביות תאים (SILAC) חלבוני. סימון זה נועד לשמש על מנת להבהיר את ההשפעה של רמות גבוהות של ZEB1, כפי שהובחן במהלך מצב היפרגליקמי.

תחת מצבים גליקמים שונים, הקשירה של ZEB1 למקדם E-cadherin נחקרה באמצעות שימוש בהשקעה בעזרת נוגדנים של כרומטין.

נמצא כי פציעות עור גרמו לאבדן הסמן האפיתליאלי E-cadherin במקביל לרווח של ZEB1. החלבונים הדומיננטיים הופחתו לאחר ביטויי יתר של ZEB1, מה שייצג מסלול הצמדות צמתי. עכברי Zeb1+/ הציגו סגירת פצע מסוכלת אשר הסתבכה בעקבות פגיעה במעבר בין האפיתל למזנכימה והתהוות כלי דם ירודה בפצע.

תחת תנאים היפרגליקמיים, ZEB1 איבד את היכולת שלו להקשר למקדם של E-cadherin. בעקבות כך, הE-cadherin הוגבר, וכך נוצרה התנגדות למעבר בין האפיתל למזנכימה, ההכרחית לריפוי פצעים.

החלמה של פצעים בסוכרתיים היתה טובה יותר ב- ZEB+/ וגם בעכברים עם db/db אשר עברו הימום (knockdown) של ZEB1.

לסיכום, העבודה זיהתה את ZEB1 כמווסת מפתח בהתרפאות פצעים עוריים אשר רלוונטי במיוחד לסיבוכים של פצעים בסוכרתיים.

מקור:

Wei Gan et al. (2019) American Diabetes Association 68, 11

נושאים קשורים:  סוכרת,  היפרגליקמיה,  פצעים,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו