פגיעה נוירופסיכולוגית 12.02.2020

שימוש ממושך בקנאביס נמצא קשור לפגיעה בזיכרון ובלמידה ורבלית

במחקר נמצא קשר בין הפרעות בתפקוד הפיתול הפרהיפוקמפלי והמוח האמצעי לשימוש קבוע בקנאביס שהחל בגיל ההתבגרות

במחקר נמצא קשר בין הפרעות בתפקוד הפיתול הפרהיפוקמפלי והמוח האמצעי לשימוש קבוע בקנאביס שהחל בגיל ההתבגרות. למרות שהבסיס לפגיעות נוירופסיכולוגיות כבר נחקר בעבר באמצעות דימות תהודה מגנטית פונקציונלית (fMRI), תוך ביצוע משימות זיכרון, התוצאות של מחקרים אלה היו לא עקביות, ואף תמונה ברורה לא תוארה עד כה בנושא.

החוקרים ביקשו לבסס את תופעת הלמידה הוורבלית הלקויה בקרב משתמשי קנאביס על ידי הערכות שנעשו תוך שימוש בניסויים עוקבים של למידה. במחקר השתתפו 21 משתמשים אשר החלו שימוש קבוע בגיל ההתבגרות וכן 21 משתתפים אשר לא השתמשו בקנאביס. המשתתפים עברו בדיקת דימות fMRI תוך כדי ביצוע משימות למידה ורבלית.

הפעילות המוחית של המשתתפים נרשמה על ידי ה-fMRI במהלך משימות חוזרות בהן התקיימה האזנה לאמירות ורבליות ולאחר מכן בחינת יכולת השליפה מהזיכרון של אמירות אלו. באמצעות הממצאים מהדימות דורגו תוצאות תפקוד המשתתפים.

בשתי הקבוצות נרשם שיפור במהלך בחינת המשימה החוזרת, מה שהצביע על תהליך של למידה בהן. השוני בין הקבוצות התבטא בכך שתהליך הלמידה היה נמוך משמעותית בקרב משתמשי הקנאביס בהשוואה לקבוצת הביקורת (p = 0.032, partial eta-squared = 0.108).

משתתפי ניסוי בקבוצת הביקורת הדגימו עלייה בהפעלת המוח האמצעי והפיתול הפרהיפוקמפלי והתלמוס (p = 0.00939, partial eta-squared = 0.180). לעומתם, משתמשי הקנאביס הדגימו עליה משמעותית יותר אך מופרעת בתבנית ההפעלה של האזורים האלה במוח.

מסקנת החוקרים היא שככל הנראה הפרעה בפעילות הטמפוראלית-אמצעית ושל המוח האמצעי היא הבסיס לתהליך הלמידה המואט בקרב משתמשי קנאביס אשר החלו שימוש קבוע בסם בגיל ההתבגרות.

מקור:

Blest-Hopley G et. al (2019) Psychopharmacology (Berl). doi: 10.1007/s00213-019-05407-9

נושאים קשורים:  מחקרים,  קנאביס,  זיכרון,  מוח אמצעי,  פיתול פרהיפוקמפלי,  למידה ורבאלית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו