סרטן הערמונית 25.02.2020

טיפול מערכתי בסרטן הערמונית גרורתי העמיד בפני סירוס: האם סדר הטיפול משמעותי?

החוקרים בדקו האם כימותרפיה מוקדמת לפני טיפול נוגד אנדרוגן ב-mCRPC מביאה לתוצאות טיפול טובות יותר

טיפול קרינה לסרטן הערמונית. צילום: שאטרסטוק

הרצף האופטימלי של טיפול מערכתי (סיסטמי) בטיפול בסרטן ערמונית גרורתי העמיד לסירוס (mCRPC) טרם התברר במלואו. מחקרי ה-CHAARTED וה-STAMPEDE הגדולים הראו שיש יתרון מבחינת הישרדות לשימוש מקדים בכימותרפיה בגידול רגיש להורמונים בהשוואה לטיפול ב-docetaxel בלבד בסרטן mCRPC.

במחקר רטרוספקטיבי זה, קבוצה של אונקולוגים מ-Mayo Clinic ניסתה להשוות את שני רצפי הטיפול הנפוצים ביותר ל-mCRPC ולחקור האם כימותרפיה מוקדמת לפני טיפול נוגד אנדרוגן ב-mCRPC מביאה לתוצאות טיפול טובות יותר.

החוקרים כללו 112 חולים עם mCRPC שטופלו במכון המוביל בין השנים 2011-2017. החוקרים זיהו שתי קבוצות, 80 חולים (קבוצה א') קיבלו טיפול כימותרפי של דוקטקסל ולאחריו טיפול הורמונלי מהדור השני (טיפול מניעת אנדרוגן מהדור השני, אבירטרון או אנזלוטמיד [ADT]) ו-32 חולים (קבוצה ב') עברו סדר הפוך, כלומר טופלו ב-ADT ולאחריו קיבלו דוקטקסל. מדד ההשוואה העיקרי שהוערך היה הישרדות ספציפית לסרטן למשך 3 שנים.

ממוצע אנטיגן ספציפי לערמונית PSA עם תחילת הטיפול הראשון היה 32.0 בקבוצה א' ו-21.7 בקבוצה ב' (P = .4). גרורות בעצמות היו נפוצות יותר בקבוצה Bי(87% לעומת 58%, P = .01). כל שאר המשתנים הקליניים והפתולוגיים היו דומים סטטיסטית בין קבוצה א' לקבוצה ב'.

החוקרים גילו כי הישרדות ספציפית לסרטן למשך שלוש שנים הייתה 87.4% לעומת 64.1% בקבוצה א' וקבוצה ב', בהתאמה (P = .016). החוקרים מדווחים על יחס סיכון לא משתנה של 3.61 (CI 95%, 1.74-9.5 P = .01). ההישרדות הכוללת הייה 82.4% ו-60.8% בקבוצה א' וקבוצה ב' בהתאמה P = .01. תוצאות אלה התקיימו כאשר לא נכללו בניתוח הסטטיסטי חולים עם גרורות בבלוטות הלימפה בלבד.

הנתונים מצביעים על כך שרצף הטיפול המערכתי עשוי להשפיע על התוצאות עבור mCRPC וכי יש לקחת בחשבון את הדוקטקסל לפני ADT מהדור השני. התוצאות מדגימות את החשיבות של מתן מקדים של כימותרפיה בסרטן הערמונית העמיד לסירוס.

מקור:

Andrews, Jack R., Mohamed E. Ahmed, R. Jeffrey Karnes, Eugene Kwon, and Alan H. Bryce. "Systemic treatment for metastatic castrate resistant prostate cancer: Does seqence matter?." The Prostate.

נושאים קשורים:  סרטן הערמונית,  אנזלוטאמיד,  docetaxel,  רצף טיפול,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
25.02.2020, 22:47

בקבוצה B היו יותר חולים עם גרורות, לכן אין זה מפליא שההישרדות שלהם היתה נמוכה מקבוצה A. לא השתכנעתי מתוצאות אלה.

25.02.2020, 22:47

בקבוצה B היו יותר חולים עם גרורות, לכן אין זה מפליא שההישרדות שלהם היתה נמוכה מקבוצה A. לא השתכנעתי מתוצאות אלה.