סרטן הערמונית 03.03.2020

השוואת יעילות הגישות השונות לטיפול בסרטן הערמונית רגיש להורמונים

טיפולים באמצעות דוקטקסל, אבירטרון אצטט, אנזלוטמיד או אפלוטמיד בשילוב עם ADT - היעילות היחסית של גישות שילוב תרופתי בטיפול בגברים עם סרטן ערמונית גרורתי הרגיש להורמונים

סרטן הערמונית. אילוסטרציה

במהלך חמש השנים האחרונות חלו שינויים מהותיים בטיפול בגברים עם סרטן ערמונית הגרורתי הרגיש להורמונים (mHSPC). טיפולים משולבים החליפו את האסטרטגיה של טיפול במניעת אנדרוגן (ADT) בלבד. מגוון טיפולים נכנסו לתחום זה זאת ללא מידע ברור לגבי יעילותם היחסית. על מנת לענות על צורך זה קבוצת חוקרים בינלאומית פרסמה החודש עבודה השוואתית שכוללת סקירה שיטתית ומטא-אנליזה המסווגת את היעילות היחסית של גישות שילוב תרופתי בטיפול בגברים עם mHSPC.

מחברי המאמר חיפשו מספר מאגרי מידע ותקצירים של פרסומים מדעיים קליניים עד חודש יוני 2019 וחיפשו מחקרים שכללו ניסויים שבהם המטופלים קיבלו טיפול קו ראשון במחלה גרורתית הכולל שילוב של ADT ותרופה אחת (או יותר) של כימותרפיה מבוססת טקסן, וטיפולים ממוקדי קולטן אנדרוגן.

החוקרים מצאו שבעה ניסויים שעמדו בקריטריוני זכאות אלה וכללו טיפולים באמצעות דוקטקסל, אבירטרון אצטט, אנזלוטמיד או אפלוטמיד בשילוב עם ADT.

החוקרים הראו כי כי כל התרופות בשילוב עם ADT היו עדיפות על הטיפול ב-ADT בלבד; לאנזלוטמיד + ADT היה יחס הסיכון המוחלט הנמוך ביותר בהשוואה ל-ADT בלבד (יחס סכנות 0.53, מרווח ביטחון של 95% 0.37-0.75) עם הסתברות של 76.9% שהטיפול המשולב של ADT ואנזלוטמיד הוא עדיף בהשוואה לטיפולים משולבים אחרים.

החוקרים מציינים כי הטיפול המשולב עם אנזלוטמיד הביא להישרדות כוללת ארוכה יותר בהשוואה לדוקטקסל בגברים עם מחלה בנפח נמוך, אך לא היה הבדל בהשוואות האחרות.

החוקרים מסכמים כי טיפול משולב עם כל אחת מהתרופות (דוקטקסל, אבירטרון אצטט, אנזלאוטמיד או אפלוטמיד) מספק יתרון הישרדות משמעותי בהשוואה לטיפול במניעת אנדרוגן בלבד (ADT). החוקרים לא זיהו הבדלים מובהקים סטטיסטית בהישרדות הכוללת בין טיפולים משולבים שונים.

הבדלים קלים בין אפשרויות אלו מעניקים לקלינאים גמישות רבה המאפשרת יישום של טיפול מותאם אישית לחולים תוך התחשבות בגורמים כמו עלות, היענות ופרופיל תופעות הלוואי.

מקור:

Sathianathen, Niranjan J., Samantha Koschel, Isaac A. Thangasamy, Jiasian Teh, Omar Alghazo, Georgiana Butcher, Harriet Howard et al. "Indirect Comparisons of Efficacy between Combination Approaches in Metastatic Hormone-sensitive Prostate Cancer: A Systematic Review and Network Meta-analysis." European urology (2019).

נושאים קשורים:  סרטן הערמונית,  טיפולים ממוקדי קולטן אנדרוגן,  כימותרפיה,  רגישות להורמונים,  גרורות,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו