הפטיטיס C 11.03.2020

הקשר בין הפטיטיס C לכאב בקרב מזריקי סמים

כאב כרוני הוא תופעה נפוצה בקרב מזריקי סמים כיוון שהם חשופים לעתים קרובות לזיהומי רקמות רכות | החוקרים ביקשו לאפיין את מערכת היחסים בין חשיפה להפטיטיס C לבין כאב בקרב אנשים אלה

אנשים המזריקים סמים (People who inject drugs - PWID) מהווים אוכלוסיית מפתח במגיפת ההדבקה בהפטיטיס C. כאב כרוני הוא תופעה נפוצה בקרב PWID, היות ואנשים אלה חשופים לעתים קרובות לזיהומי רקמות רכות על רקע ההזרקות והאלימות.

החוקרים ביקשו לאפיין את מערכת היחסים בין חשיפה להפטיטיס C לבין כאב, בקרב PWID.

החוקרים אספו נתונים משלושה מחקרי עוקבה העוסקים ב-PWID בוונקובר, קנדה, בין החודשים דצמבר 2011 לנובמבר 2016. התוצא העיקרי היה חומרת הכאב, כאשר זו הוגדרה על סמך סולם אומדן כאב בשם Euroqol EQ‐5D‐3L. החוקרים השתמשו במודל הכללה סידורי דו-משתני ורב-משתני עם משוואות אומדן, על מנת לכמת את הקשר בין חשיפה להפטיטיס C לבין כאב, בקרב המשתתפים במחקר.

החוקרים מצאו כי 1,012 מתוך 2038 משתתפים (50%) דיווחו על כאב בעוצמה בינונית או גבוהה בתחילת המחקר. בסך הכל, 1,473 (72%) נבדקים היו חיוביים להפטיטיס C.

באנליזה מותאמת, חשיפה להפטיטיס C היתה בקשר חיובי לכאב מוגבר (יחס סיכויים 1.47, רווח בר-סמך 95%: 1.20–1.81). אולם, כאשר נעשתה התאמה לערפלנים ידועים באנליזות רבות משתנים, חשיפה להפטיטיס C לא היתה קשורה בצורה משמעותית לכאב מוגבר (יחס סיכויים מותאם 1.0, רווח בר-סמך 95%: 0.78–1.28).

החוקרים הגיעו למסקנה כי במדגם זה של PWID, חשיפה להפטיטיס C לא קשורה באופן מובהק לכאב, כאשר הובאו בחשבון גורמים נוספים. גורמים מגוונים אלה יכולים להסביר את העלייה בסיכון לחוות כאב בקרב PWID, כאשר הם חשופים להפטיטיס C.

לדעת החוקרים, יש לבחון במחקרים עתידיים האם הכאב משתנה עם השינוי במצב ההדבקה (למשל, זיהום פעיל לעומת זיהום בעבר).

מקור:

Ng, M. et al. Volume 38, Issue 6; Drug and Alcohol Review. https://doi.org/10.1111/dar.12969

נושאים קשורים:  אנשים המזריקים סמים,  כאב,  הפטיטיס C,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו