טאופתיה 30.03.2020

חסינות ועמידות קוגניטיבית לטאו פתולוגי בחולים עם הידרדרות קוגניטיבית קלה

במחקר הוערכו המשתנים הדמוגרפיים, הגנטיים וההדמייתים הקשורים לחסינות ועמידות קוגניטיבית להימצאות של טאו פתולוגי בחולים עם הידרדרות קוגניטיבית קלה

טאופתיה באלצהיימר. אילוסטרציה

קבוצת חוקרים בינלאומית פרסמה לאחרונה עבודה פורצת דרך בכתב העת המדעי JAMA שניסתה לבחון את הגורמים הדמוגרפיים (גיל, מין וחינוך), גנטיים (מצב APOE-ε4), ונוירו-רדיוגרפיים (היפר-אינטנסיביות של חומר לבן ועובי קליפת המוח) הקשורים להבדלים בין-אישיים בחסינות של מבנה המוח והעמידות הקוגניטיבית לנוכחות של טאו כפי שנמצא בטומוגרפיה של פליטת פוזיטרון (PET).

המניע למחקר היה הצורך בהבנה טובה יותר של מידת הסבילות של אנשים לטאו פתולוגי, כפי שנמצא במחלת אלצהיימר (AD), תוך התמקדות בעמידות וחוסן מבנה המוח (עמידות מבנה המוח) והקוגניציה (חוסן קוגניטיבי) לשינויים פתולוגיים אלה.

במחקר רוחבי רוחבי זה, tau PET בוצע מיום 1 ביוני 2014, עד 30 בנובמבר 2017, והקוגניציה הגלובלית נבדקה במשל שנתיים בשלושה מרכזי דמנציה בדרום קוריאה, שבדיה וארצות הברית. המחקר כלל משתתפים שנמצאו חיוביים לעמילואיד-β עם לקות קוגניטיבית קלה או דמנציה מסוג אלצהיימר. ניתוח נתונים בוצע מיום 26 באוקטובר 2018 ועד 11 בדצמבר 2019.

במחקר השתתפו 260 נבדקים (145 [55.8%] נשים; גיל ממוצע [SD],י69.2 [9.5] שנים; ממוצע [SD]יMMSE,י21.9 [5.5]). במודלים מרובי משתנים, נשים (סטנדרטיים β = -0.15, P = .02) וחולים צעירים (סטנדרטיים β = -0.20, P = .006) היו בעלי עמידות מוחית גבוהה יותר לטאו פתולוגי.

רמה חינוכית גבוהה יותר (β = 0.23, P <.001) ועובי קליפת המוח (β = 0.23, P <.001) נמצאו קשורים לחוסן קוגניטיבי רב יותר לטאו פתולוגי.

מודלים מעורבים לינאריים הצביעו על אינטראקציה משמעותית של חוסן מוח × חוסן קוגניטיבי × זמן מבחינת MMSEיי[SE]י= -0.235 [0.111], P = .03), עם שיפוע תלול יותר עבור אנשים עם חוסן מוחי נמוך וקוגניטיבי כאחד.

תוצאות המחקר מראות שלנשים וחולים צעירים עם AD יש שמירה יחסית על מבנה המוח כאשר הם נחשפים לטאו פתולוגי ניאו-קורטיקלי. הבדלים בין-אישיים בעמידות לטאו פתולוגי עשויים להיות חשובים להתקדמות המחלה, כיוון שלמשתתפים עם חוסן מוחי נמוך וקוגניטיבי היתה הירידה הקוגניטיבית המהירה ביותר לאורך זמן.

מקור:

Ossenkoppele, Rik, Chul Hyoung Lyoo, Jonas Jester-Broms, Carole H. Sudre, Hanna Cho, Young Hoon Ryu, Jae Yong Choi et al. "Assessment of Demographic, Genetic, and Imaging Variables Associated With Brain Resilience and Cognitive Resilience to Pathological Tau in Patients With Alzheimer Disease." JAMA Neurology.

נושאים קשורים:  טאו,  אלצהיימר,  דמנציה,  TAU,  עמילואיד בטא,  עובי קליפת המוח,  קוגניציה,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו