Covid-19 19.04.2020

מלטונין: אפשרות לטיפול תומך בחולי COVID-19

מאמר זה מסכם את היתרונות האפשריים של שימוש במלטונין לצורך הפחתת העוצמה של מחלת COVID-19, זאת על סמך הפתוגנזה המשוערת של המחלה בשילוב הידע הקיים בנוגע למנגנוני הפעולה של המלטונין

התפרצות ה-COVID-19 הפכה לאחרונה למגיפת-על (פנדמיה) עם מאות אלפי חולים נגועים. המידע הקיים עד כה על מנגנוני המחלה מתבסס על מאפיינים קליניים, מאפיינים פתולוגיים, והפתוגנזה של התסמונת הנשימתית החריפה המתרחשת כתוצאה מהדבקה בוירוסי קורונה שונים (שהינם הומוגניים מאוד) או מפתוגנים אחרים. בהתאם לראיות אלו מסתמן שלפתולוגיה של COVID-19 תורמים תהליכים שכוללים תגובה דלקתית סוערת, חמצון של תאים ותגובה חיסונית מוגזמת. תהליכים אלו מובילים לסערה של ציטוקינים ולאחר מכן להתקדמות לפגיעה חריפה בריאה (ALI acute lung injury) או לתסמונת מצוקה נשימתית חריפה (ARDS) ולעיתים קרובות אף למוות.

מלטונין, מולקולה הידועה בתכונות האנטי-דלקתית והאנטי-חמצוניות שלה, יכולה להגן על הרקמה מפני ALI/ARDS הנגרמים על ידי פתוגנים נגיפיים ועל ידי פתוגנים אחרים. מלטונין יעילה בחולים בטיפול נמרץ ופועלת דרך הפחתת חדירות כלי דם, הפחתת חרדה, ניתנת לשימוש כעזר לסדציה ושיפור איכות השינה. השפעות אלו יכולות להועיל בהגעה לתוצאות קליניות טובות יותר במסגרת הטיפול בחולי COVID-19. חשוב לציין כי למלטונין פרופיל בטיחות גבוה. ישנם נתונים מובהקים ומשמעותיים קלינית המראים שמלטונין מגבילה מחלות הקשורות לזיהומים נגיפיים וככל הנראה המולקולה יכולה להועיל גם בטיפול בחולי COVID-19. מחברי המאמר מדגישים כי יש צורך בניסויים נוספים ומחקרים קליניים על מנת לאשש השערות אלו.

מקור: 

Zhang, Rui, Xuebin Wang, Leng Ni, Xiao Di, Baitao Ma, Shuai Niu, Changwei Liu, and Russel J. Reiter. "COVID-19: Melatonin as a potential adjuvant treatment." Life Sciences (2020): 117583.

CIRCADIN הינו מלטונין בשחרור מושהה, ומתווה כטיפול לסובלים מאינסומניה ראשונית שהינם מעל גיל 55 ומאפשר לשחזר את מנגנון השינה באופן טבעי. להתוויות ולמידע נוסף יש לעיין בעלון לרופא העדכני כפי שפורסם ע"י משרד הבריאות.

לצפייה בעלון לחץ כאן.

נושאים קשורים:  Covid-19,  SARS-CoV-2,  מלטונין,  נוגדי חמצון,  ציטוקינים,  אימונומודולציה,  נגיף הקורונה,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך