נגיף הקורונה 22.04.2020

השפעת גורמים מטאורולוגיים על העברת COVID-19

מחקר על 30 ערים בסין וחולים מאומתים מצא: מזג אוויר מקומי עם טמפרטורה נמוכה, טווח טמפרטורות יומיות נמוך ולחות נמוכה ככל הנראה מקדמים את העברת הנגיף באוכלוסיה

מגיפת הקורונה בסין. צילום: Robert Wei/ שאטרסטוק

מטרת המחקר הנוכחי היתה לחקור את הקשר בין כמות המקרים המאומתים של מחלת COVID-19 לבין גורמים מטאורולוגיים ב-30 ערי בירה מחוזיות בסין.

החוקרים יצרו מערך נתונים יומי הכולל ספירת מקרים מאומתים, טמפרטורת סביבה (AT) , טווח טמפרטורות יומיות (DTR), לחות מוחלטת (AH) ומדד סולם הגירה (MSI) עבור כל עיר בתקופה של 20 בינואר עד 2 במרץ 2020.

ראשית, החוקרים בדקו את הקשר בין מספר מקרים COVID-19 מאומתים גורמים מטאורולוגיים ו-MSI באמצעות רגרסיה לא לינארית. לאחר מכן נערך ניתוח דו-שלבי עבור 17 ערים עם למעלה מ-50 חולים מאומתים.

בשלב הראשון הותאמו מודלים ליניאריים כלליים עם חלוקה בינומית שלילית כדי להעריך את ההשפעות הספציפיות לכל עיר של גורמים מטאורולוגיים על מספר המקרים שאומתו. בשלב השני נערכה מטה-אנליזה כדי להעריך את ההשפעות המאוחדות של כלל הערים.

תוצאות המחקר הראו כי מבין 13 ערים שיש בהן פחות מ-50 מקרים מאומתים, 9 ערים נמצאות בצפון סין עם AT מתחת ל-0 מעלות צלזיוס, 12 ערים היו עם AH ממוצע מתחת ל-4 g/m3 ועיר אחת (הייקו) הייתה עם רמת AH הגבוהה ביותר - 14.05 g/m3.

17 הערים עם 50 מקרים מאומתים ומעלה היוו 90.6% מסך כל המקרים במחקר זה. כל עלייה של 1 מעלות צלזיוס ב-AT ו-DTR היתה קשורה לירידה בספירת המקרים המאומתים היומית, וה-RRs המאוחד היה 0.80 (95% CI:י0.75, 0.85) ו-0.9 (95% CI:י0.86, 0.95), בהתאמה. כמו כן נמצא קשר מובהק סטטיסטית עם רמת הלחות AH בעיתוי של 7 ימים ו-14 יום לאחר אירועי לחות גבוהה (lag 7,י lag 14).  בנוסף, נמצא שכל המתאמים עם שינויי מזג אוויר נעשו דומיננטיים יותר עם משך זמן מצטבר של עד 14 יום מהאירוע הנמדד.

לסיכום, גורמים מטאורולוגיים ממלאים תפקיד עצמאי בהתפרצות של COVID-19, זאת לאחר נטרול השפעה של הבדלים בינעירוניים בהגירת האוכלוסיה. מצב מזג אוויר מקומי עם טמפרטורה נמוכה, טווח טמפרטורות יומיות נמוך ולחות נמוכה ככל הנראה מקדמים את העברת הנגיף באוכלוסיה.

מקור: 

Liu, Jiangtao, Ji Zhou, Jinxi Yao, Xiuxia Zhang, Lanyu Li, Xiaocheng Xu, Xiaotao He et al. "Impact of meteorological factors on the COVID-19 transmission: A multi-city study in China." Science of The Total Environment (2020): 138513.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  לחות,  טמפרטורה,  מזג אוויר,  הגירת אוכלוסיה,  סין,  מחקרים,  Covid-19
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו