סרטן השד 05.05.2020

טיפולי רדיותרפיה לסרטן השד במגיפת הקורונה - גישות לדחיית ולקיצור הטיפול

אונקולוגים בכירים מציגים הנחיות מבוססות ראיות להשמטה או לקיצור של הקרנות בסרטן השד, במאמץ להפחית את הסיכון לחולות ולייעל את השימוש במשאבים

סרטן השד. אילוסטרציה

טיפולי רדיותרפיה לשד מהווים חלק ניכר מנפח הפעילות במרכזים אונקולוגיים. ההידבקות הנרחבת ב-SARS-CoV-2 והתפרצות מגיפת ה-COVID-19 יוצרות מגבלות ואילוצים רבים המכריחים את הצוותים הרפואיים לשקול בזהירות כיצד לאזן בין הסיכון זיהומי לבין הסיכונים על הרקע האונקולוגי.

במאמר זה, פאנל של אונקולוגים בכירים מציגים הנחיות מבוססות ראיות להשמטה או לקיצור של הקרנות בסרטן השד, במידת הצורך, במאמץ להפחית את הסיכון לחולות ולייעל את השימוש במשאבים בתקופה קשה זו.

לאחר סקירת ספרות מקיפה הרופאים מציינים כי קיימות עדויות משמעותיות התומכות בהשמטת קרינה בקרב תת קבוצות של חולות סרטן השד הנמצאות בקבוצות בעלות סיכון נמוך ובקיצור או האצת משטרי הטיפול ביתר החולות.

עבור חולות הזקוקות לקרינת שד שלם או לאחר מסטקטומיה, עם או בלי כיסוי של בלוטות הלימפה האזוריות,  מחברי המאמר סוברים כי קיימות ראיות ראשוניות בספרות התומכות בגישות שונות של היפו-פרקציונציה (הפחתת מספר הפרקציות) שנראות בטוחות ויעילות.

מחברי המאמר מסכמים כי בהתאם למצב חירום עולמי לבריאות הציבור, בהתאם לצורך להפחית את המעמסה על משאבי בריאות קריטיים ומוגבלים ובהתאם לחשיבות בהקטנת הסיכון להידבקות בקרב חולות אונקולוגיות, יש מקום ליישום מצומצם של טיפולי רדיותרפיה בשד. צמצום זה עשוי להקל על נטל קליני משמעותי מבלי לפגוע בתוצאות אונקולוגיות ארוכות טווח.

המחברים מדגישים כי נעשה במאמר זה שימוש מותאם למצב הנוכחי בנתוני מחקר שאינם בשלים אך שימוש זה עשוי להיות מוצדק בקביעת סיכון תמותה מתחרה כתוצאה מהפנדמיה בתקופה זו.

מקור: 

Braunstein, Lior Z., Erin F. Gillespie, Linda Hong, Amy Xu, Samuel F. Bakhoum, John Cuaron, Boris Mueller et al. "Breast radiotherapy under COVID-19 pandemic resource constraints--approaches to defer or shorten treatment from a Comprehensive Cancer Center in the United States." Advances in Radiation Oncology (2020).

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן שד,  קרינה,  הקרנות,  רדיותרפיה,  Covid-19,  נגיף הקורונה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו