הפטיטיס C 12.05.2020

תבחין האצבע ®Xpert ככלי להכחדת הפטיטיס C באפריקה

חוקרים מדגימים ביצועים מרשימים של תבחין האצבע ®Xpert וסבורים כי ישחק תפקיד מרכזי בהכחדת הפטיטיס C באפריקה

הטכנולוגיות החדשות לביצוע בדיקה באתרי טיפול (point‐of‐care) לנוכחות של רנ"א וויראלי, הן בעלות פוטנציאל להגביר את האבחון של הפטיטיס C בתנאים מוגבלי משאבים. עם זאת, אין מספיק תיקוף מהעולם האמיתי, בנוגע למידת השימושיות שלהן.

החוקרים ניסו להעריך את הביצועים של כימות הרנ"א הוויראלי של הפטיטיס C, באמצעות תבחין סטיק אצבע של חברת ®Xpert (או בשמו המלא Xpert® HCV VL Fingerstick assay). הביצועים הושוו לביצועיו של תבחין עומס ויראלי בפלזמה של אותה חברה, שכבר אושר בעבר על ידי ה-WHOי- world health organization. המחקר נערך על אוכלוסיית PWIDי(people who inject drugs) בטנזניה, המגיעים לקבל טיפול באגוניסטים לאופיואידים, במרפאה בשם Dar‐es‐Salaam.

החוקרים נטלו דגימות תואמות של דם ורידי וסטיק אצבע לשם כימות רנ"א ויראלי, מנבדקים שמזריקים סמים ונתנו את הסכמתם להשתתף במחקר, בין החודשים דצמבר 2018 לפברואר 2019. הדגימות עברו עיבוד במקום באמצעות פלטפורמת ®GeneXpert, הממוקמת במעבדת השחפת המרכזית.

החוקרים גייסו סך של 220 נבדקים עם נוכחות נוגדנים נגד הפטיטיס C, מתוכם ל-208 (94.5%) היו תוצאות תקפות בתבחין האצבע של ®Xpert. מתוכם, ל-126 היו רמות רנ"א ויראלי הניתנות לכימות (61%, רווח בר-סמך 95%: 53.8‐67.0). כמו כן, ל-188 נבדקים היו דגימות תואמות הן של פלזמה והן של דם מלא עבור סטיק האצבע (85%).

החוקרים מצאו כי הרגישות והסגוליות של הכימות לרמות הרנ"א הוויראלי היו 99.1% ו-98.7%, בהתאמה. נמצא מתאם יוצא מן הכלל (R2=0.95) והתאמה (עם הפרש ממוצע של 0.13 יחידות/מ"ל, רווח בר-סמך 95%: ‐0.9- 0.16) בין רמות הרנ"א הוויראלי בדגימות הפלזמה לבין הרמות בדגימות סטיק האצבע.

החוקרים הגיעו למסקנה כי המחקר שלהם מראה ביצועים מרשימים של תבחין סטיק אצבע של ®Xpert, בזיהוי וכימות של רמות רנ"א ויראלי, בתנאי שטח באפריקה. השימושיות הקלינית של המחקר מדגימה קו פרשת מים חשוב בהתעלות על אתגרים קיימים באבחון הפטיטיס C, שעלול לשחק תפקיד מרכזי בהכחדת הווירוס ביבשת.

מקור: 

Mohamed, Z. et al. (2019). Liver International. https://doi.org/10.1111/liv.14315

נושאים קשורים:  מחקרים,  אבחון,  הפטיטיס C,  מזריקי סמים,  נקודת טיפול,  אפריקה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו