שבץ איסכמי 25.06.2020

האם השימוש ב-CTA משנה פרוגנוזה בחולי שבץ איסכמי?

השימוש באנגיוגרפיה טומוגרפית ממוחשבת בחולים עם שבץ איסכמי ואירוע איסכמי חולף הוא חלק מפרוטוקול הטיפול המקובל, אך האם הוא משפר תוצאים במטופלים שאינם זכאים לטיפול אנדווסקולרי?

בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT) לאיבחון מפרצת במוח (אילוסטרציה)
בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT) לאיבחון מפרצת במוח (אילוסטרציה)

לאחרונה פורסמה סקירה שיטתית ומטא-אנליזה של מחקרים תצפיתיים וניסויים מבוקרים אקראיים (RCTs) אשר חקרו את השימוש ב-CTA בהשוואה לאמצעי הדמיה אחרים ובחנו את ההבדלים בתוצאים מבחינת סיכוי לשבץ מוחי חוזר, תמותה, נכות, מספר ביקורים במחלקת חירום (ED) או שינויים בניהול הטיפול בשבץ איסכמי.

החוקרים מצאו 12 מחקרי קוהורט שנמצאו זכאים לקריטריוני ההכללה בסקירה ובמטה-אנליזה וכללו 17,481 חולים. לא נמצאו RCTs המתאימים לקריטריוני ההכללה של מטה-אנליזה על פי המלצות קוקריין.

במחקרים שנסקרו לא אותרו הבדלים בסיכוי לשבץ מוחי חוזר, תמותה או נכות בהשוואה בין טיפול שכלל CTA לבין טיפול שכלל אמצעי הדמיה אחרים (גם לא בהשוואה ל-CT ללא חומר ניגוד). הראיות לכל התוצאים שנבדקו דורגו כראיות באיכות נמוכה עד לאיכות נמוכה מאוד.

החוקרים מסיקים שהשימוש ב-CTA לא נמצא קשור באופן מובהק להפחתה משמעותית בהישנות של שבץ מוחי, תמותה או נכות לאחר שבץ איסכמי ו-TIA בהשוואה לשימוש באמצעי הדמיה אחרים. החוקרים מסייגים את המסקנות בכך שאיכות הראיות נמוכה ולכן יש צורך במחקרים איכותיים יותר.

מקור: 

Li, S. S., Trajkovski, A., Siarkowski, M., Santiago, C., Eng, K. A., Kishibe, T., Umakanthan, A., & Lang, E. (2020). Patient Outcomes With Use of Computed Tomography Angiography in Acute Ischemic Stroke and Transient Ischemic Attack: A Systematic Review and Meta-Analysis. Cureus12(5), e8187. https://doi.org/10.7759/cureus.8187

נושאים קשורים:  CT מוח,  חומר ניגוד,  CTA,  מחקרים,  שבץ איסכמי,  שבץ
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו