תיאור מקרה 02.07.2020

תיאור מקרה: תסביב אשך אצל קשיש

דו"ח מקרה נדיר זה מתאר גבר בן 82 - החולה השני המבוגר ביותר שדווח בספרות המקצועית - עם התייצגות של שק אשכים חריף (acute scrotum)

הגורם המוביל לכאבי שק האשכים באוכלוסיה גריאטרית הוא אפידדימיטיס. לעומת זאת, תסביב האשכים הוא גורם נדיר לכאבי אשכים בקרב גברים קשישים. אבחנה של תסביב האשכים בקרב האוכלוסייה הגריאטרית לעיתים קרובות מתעכבת בשל חוסר מודעות של הקלינאים לאפשרות של סיבוך זה באוכלוסיה מבוגרת.

דו"ח מקרה זה מתאר גבר בן 82 עם התייצגות של שק אשכים חריף (acute scrotum) וזהו החולה השני המבוגר ביותר שדווח בספרות המקצועית. במקרה כואב זה, העיכוב הממושך בין הופעת הסימפטומים הקליניים עד לבדיקה כירורגית הוביל לאוטם של האשכים עם נמק ואורקיקטומיה (orchiectomy).

בן 82 התייצג במחלקת החירום עם היסטוריה של חמישה ימים של כאבים פתאומיים בשני האשכים מצד ימין. רופא המשפחה חשד בפריצת דיסק, ובוצעה בדיקת תהודה מגנטית (MRI) לעמוד השדרה המותני והאגן. בדיקת ה-MRI הראתה אפידדימו-אורכיטיס בולטת, והחולה הופנה למיון לראות אורולוג.

במעבדה נראה CRP גבוה ולוקוציטוזיס נצפו בבדיקת הדם כסימן לזיהום. בסטיק שתן לא נראו תאים לבנים או חיידקים. למטופל לא היתה שום היסטוריה של טראומה, חום, תסמיני קושי בהתרקנות או אפיזודה של כאבים דומים לפני כן.

בבדיקה נבדק אשך ימין מוגדל ומוקשה לחלוטין וסקרוטום אריתמי מימין. באולטראסאונד נראתה פרנכימת אשכים ימנית שהתרופפה, אפידדימיס מוגדל, אשכים ללא זרימת דם, ללא סימן של גידול.

הוחל טיפול אנטיביוטי ורידי עם piperacillin-tazobactam ובוצעה בדיקת שק האשכים. בדיקת האשך הימני חשפה אשכים מוגדלים ונקרוטיים במידה ניכרת עם פיתול 540 מעלות של חוט הזרע.

בוצע ניתוח כריתת סקרוטם ימני אורכיקטומי. הבדיקה הפתולוגית הראתה אוטם באשך ונמק, ללא עדות לממאירות.

מקור: 

Mattigk, A., Klein, J. T., & Martini, T. (2020). Testicular torsion in geriatric 82-year old man. Urology case reports, 33, 101258. https://doi.org/10.1016/j.eucr.2020.101258

נושאים קשורים:  שק אשכים חריף,  קשישים,  אורולוגיה גריאטרית,  פיתול אשך,  תיאור מקרה,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו