סרטן השד 12.07.2020

איזו תכנית כימותרפיה משפרת הישרדות בחולות סרטן שד גרורתי?

תוצאות ניסוי קליני: כימותרפיה במינון קונבנציונלי בהשוואה לכימותרפיה במינון גבוה והשתלת תאי גזע אוטולוגיים בטיפול בסרטן שד גרורתי

כימותרפיה (צילום: אילוסטרציה)
כימותרפיה (צילום: אילוסטרציה)

קבוצת מחקר מפילדפיה ארה"ב פרסמה לאחרונה בכתב העת הרפואי NEJM תוצאותיו של ניסוי קליני אקראי שבו השוו (1) כימותרפיה במינון גבוה עם טיפול בתאי גזע המטופואטיים ל-(2) טיפול ממושך יותר בכימותרפיה במינון קונבנציונלי חודשי בקרב נשים עם סרטן שד גרורתי.

נשים בגיל 18 עד 60 שחלו בסרטן שד גרורתי קיבלו ארבעה עד שישה מחזורים של כימותרפיה משולבת סטנדרטית. לאחר מכן, מטופלות שהראו תגובה מלאה או חלקית לאינדוקציה של כימותרפיה, הוקצו באופן אקראי לקבלת קורס בודד של מינונים גבוהים של קרבופלטין, טיוטאפה וציקלופוספמיד בתוספת השתלה של תאי גזע המטו-פואיטיים אוטולוגיים או עד 24 מחזורים של ציקלופוספמיד, מטוטרקסט ופלואוראוציל. כל הטיפולים ניתנו במינונים קונבנציונליים. התוצא העיקרי היה הישרדות.

חציון המעקב היה 37 חודשים. מתוך 553 מטופלות שנרשמו למחקר, 58 הראו תגובה מלאה לטיפול אינדוקציה כימותרפי ו-252 הראו תגובה חלקית. מתוכן, 110 חולות קיבלו כימותרפיה במינון גבוה בתוספת תאי גזע המטופויטיים ו-89 קיבלו כימותרפיה במינון רגיל.

בניתוח של כוונה לטיפול ITT לא נמצא שום הבדל משמעותי בהישרדות במשך שלוש שנים בין שתי קבוצות הטיפול (32% בקבוצת ההשתלה ו-38% בקבוצה הכימותרפית המקובלת). לא נמצא הבדל מובהק בין שני הטיפולים בתקופה החציונית להתקדמות המחלה (9.6 חודשים לטיפול כימותרפי במינון גבוה עם תאי גזע המטופויטיים ו-9.0 חודשים לטיפול כימותרפי במינון רגיל).

בהשוואה לטיפול כימותרפי תחזוקתי במינונים קונבנציונליים, כימותרפיה במינון גבוה בתוספת השתלת תאי גזע אוטולוגיים, זמן קצר לאחר כימותרפיה אינדוקציה במינון סטנדרטי עם תגובה מלאה או חלקית, אינה משפרת את ההישרדות בקרב נשים עם סרטן שד גרורתי.

מקור: 

Stadtmauer, E. A., O'Neill, A., Goldstein, L. J., Crilley, P. A., Mangan, K. F., Ingle, J. N., Brodsky, I., Martino, S., Lazarus, H. M., Erban, J. K., Sickles, C., & Glick, J. H. (2000). Conventional-dose chemotherapy compared with high-dose chemotherapy plus autologous hematopoietic stem-cell transplantation for metastatic breast cancer. Philadelphia Bone Marrow Transplant Group. The New England journal of medicine, 342(15), 1069–1076. https://doi.org/10.1056/NEJM200004133421501

נושאים קשורים:  כימותרפיה,  סרטן שד,  סרטן שד גרורתי,  מחקרים,  השתלת תאי גזע אוטולוגיים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך