מחלת מעי דלקתית 21.07.2020

מטבוליטים של מיקרוביום המעי כשחקני מפתח במחלת מעי דלקתית

הסוגים השונים של מטבוליטים חיידקיים במטופלים עם מחלת מעי דלקתית, הבסיס הפתופיזיולוגי של ממצאים אלה והמטרות העתידיות לטיפולים ממוקדים בעתיד

הדמיית מיקרוביום. אילוסטרציה

בשני העשורים האחרונים התגלה כיצד מיקרוביום המעי משחק תפקיד מפתח בשמירה על הבריאות ובפתוגנזה של מחלות. אחת מהדרכים העיקריות בהן מיקרוביום המעי בא באינטראקציה עם המאכסן היא על ידי מטבוליטים, מולקולות קטנות המיוצרות כתוצרי ביניים או תוצרים סופיים של המטבוליזם החיידקי. המטבוליטים האלה יכולים להיות תוצאה של מטבוליזם חיידקי של סובסטרטים מהדיאטה, מודיפיקציה של מולקולות המאכסן כמו מלחי מרה, או להתקבל מהחיידק ישירות.

אותות מהמטבוליטים החיידקיים משפיעים על תהליך ההתבגרות של מערכת החיסון של המאכסן, על האיזון במערכת החיסון, על המטבוליזם האנרגטי ועל שמירה על שלמות המוקוזה.

שינויים בהרכב ובתפקוד של המיקרוביום תוארו במחקרים רבים העוסקים במחלות מעי דלקתיות. בנוסף לכך תוארו שינויים בפרופיל המטבוליטים במטופלים עם מחלות מעי דלקתיות. מעבר לכך, סוגים ספציפיים של מטבוליטים, בייחוד מלחי מרה, חומצות שומן קצרות, ומטבוליטים של טריפטופן נמצאו קשורים לפתוגנזה של מחלות מעי דלקתיות.

מאמר הסקירה זה נועד הגדיר את הסוגים השונים של מטבוליטים חידקיים שמשתנים במטופלים עם מחלת מעי דלקתית, לתאר את הבסיס הפתופיזיולוגי של ממצאים אלה ולאתר את המטרות העתידיות לטיפולים ממוקדים בעתיד.

מקור: 

Lavelle, A., et al. (2020) Nat Rev Gastroenterol Hepatol, doi: 10.1038/s41575-019-0258-z.

נושאים קשורים:  מחקרים,  מיקרוביום,  מחלת מעי דלקתית,  מטבוליטים,  מערכת חיסון
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו