טיפול בנוגדי טסיות 02.08.2020

יעילות טיפול דואלי בנוגדי טסיות לאחר הכנסת תומכן לעורק הכלילי השמאלי

הארכת הטיפול הדואלי עם נוגדי טסיות מפחיתה שכיחות לאירועים קרדיווסקולריים מג'ורים לאחר הכנסת תומכן להתפצלות של העורק הכלילי השמאלי

נוגדי טסיות. אילוסטרציה

מידע מוגבל קיים על היעילות בטווח הרחוק של טיפול דואלי ממושך עם נוגדי טסיות, לאחר הכנסת תומכן להתפצלות (bifurcation) של העורק הכלילי השמאלי (left main coronary artery, LCA). מחקר בדק את התוצאים הקליניים בטווח הרחוק הקשורים לטיפול זה.

החוקרים השתמשו בנתונים מרשומות של מספר מרכזים, KOMATE ו-COBIS, נערכה אנליזה של נתונים מ-1,142 מטופלים שעברו הכנסת תומכן מצופה תרופה, לטיפול בנגע בהתפצלות של העורק הכלילי השמאלי.

במחקר השתתפו מטופלים שלא חוו כל תופעת לוואי לאחר 12 חודשים מהפעולה של הכנסת התומכן. המטופלים חולקו לשתי קבוצות: הקבוצה הראשונה קיבלה טיפול דואלי עם נוגדי טסיות במשך יותר מ-12 חודשים (769 מטופלים) והקבוצה השנייה קיבלה טיפול דואלי עם נוגדי טסיות במשך 12 חודשים ומטה (373 מטופלים). נקודת הסיום הראשונית שנבדקה היתה אירוע קרדיווסקולרי מג'ורי, שכלל תמותה ממקור לבבי, אוטם בשריר הלב, שבץ וקריש בתומכן. נקודת הסיום הראשונית נבדקה במהלך מעקב של חמש שנים. בנוסף בוצעה התאמה שלpropensity score לתוצאים הקליניים.

טיפול דואלי עם נוגדי טסיות במשך יותר מ-12 חודשים הוביל לשיעור נמוך יותר של אירוע קרדיווסקולרי מג'ורי, לעומת טיפול דואלי עם נוגדי טסיות במשך 12 חודשים ומטה (2.3% לעומת 5.4%, יחס סיכון מותאם 0.37; רווח בר-סמך 95%, 0.19-0.71; P=0.003).

נמצא כי השימוש בטיפול דואלי עם נוגדי טסיות במשך יותר מ-12 חודשים הוא גורם פרוגנוסטי בלתי תלוי לסבירות נמוכה יותר לאירוע קרדיווסקולרי מג'ורי (יחס סיכון 0.34; רווח בר-סמך 95% 0.17-0.67; (P=0.002. ציון של טיפול דואלי בנוגדי טסיות (Dual Antiplatelet therapy score, DAPT score) של 2 ומעלה, מחלת כליות כרונית וגיל מעל 75 הם גורמים פרוגנוסטיים בלתי תלויים לאירוע קרדיווסקולרי מג'ורי.

באנליזה של תת קבוצות, השימוש בטיפול דואלי עם נוגדי טסיות לתקופה של מעל 12 חודשים באופן עקבי הוביל לתוצאים קליניים יותר טובים בכל תת הקבוצות, במיוחד במטופלים עם סינדרום כלילי חריף. זאת, בהשוואה לשימוש בטיפול דואלי עם נוגדי טסיות לתקופה של 12 חודשים ומטה.

מסקנת החוקרים היתה כי הארכת הטיפול הדואלי עם נוגדי טסיות מפחיתה את השכיחות של אירועים קרדיווסקולריים מג'ורים, כפי שנצפה במטופלים לאחר הכנסת תומכן להתפצלות של העורק הכלילי השמאלי.

מקור:

Sungsoo C. et al. (2020) The American Journal of Cardiology. 125, 320

נושאים קשורים:  קרדיולוגיה,  טיפול דואלי,  נוגדי טסיות,  תומכן,  צנתור,  עורק הכלילי השמאלי הראשי,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו