רפואת משפחה 11.08.2020

מחקר רטרוספקטיבי: מגמות הטיפול בסטטינים בקרב רופאי משפחה

מאז 2014 ההנחיות הלאומיות בבריטניה ממליצות על מתן סטטינים במינון גבוה לצורך הפחתת LDL. המחקר בדק עד כמה רופאי משפחה דבקים בהנחיות אלו

סטטינים (צילום: אילוסטרציה)
סטטינים (צילום: אילוסטרציה)

מאז 2014 ההנחיות הלאומיות בבריטניה ממליצות על מתן סטטינים במינון גבוה לצורך הפחתת כולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL) ב-40%. המחקר הנוכחי בחן מקרים שבהם רופאים בוחרים  במתן מרשמים לסטטינים בעצימות נמוכה/ בינונית והעריך את היתכנותו של שינוי מהיר בנושא זה.

החוקרים השתמשו בנתוני מאגר OpenPrescribing כדי לבצע מחקר קוהורט רטרוספקטיבי תוך שימוש ב-8,142 נהלי מרשם כלליים סטנדרטיים של NHS באנגליה, מאוגוסט 2010 עד מרץ 2019.

טיפול בסטטינים הוגדר כטיפול בעצימות גבוהה או נמוכה/בינונית על פי שימוש בשני ספים שונים ושיעור המרשמים שניתן מתחת לספים אלה חושב לצורכי המחקר. הכותבים תיארו מגמות ופיזור גיאוגרפי, ביצעו רגרסיה לוגיסטית בעלת אפקטים מעורבים ואנליזות נוספות על מנת לזהות מאפייני טיפול הקשורים להפרת ההנחיות. בנוסף החוקרים השתמשו בStep-indicator saturationי(SIS) - כדי לזהות שינויים פתאומיים באופן מתן מרשמים.

תוצאות חלקם של הסטטינים שנקבעו מתחת לסף המומלץ לצורך הפחתת LDL ב-40% ירד בהדרגה מ-80% בשנת 2011/2012 ל-45% בשנת 2019; שיעור המרשמים במינון שמתחת לסף פרגמטי של 37% ירד מ-30% ל-18% בשנת 2019.

החוקרים מצאו שהדרכות לאומיות לרופאי המשפחה שניתנו בשנת 2014 לא השפיעו באופן משמעותי על מגמות מתן המרשמים לסטטינים. תוצאות המחקר אף חשפו שונות רבה בין מרפאות אך הרגרסיה לא זיהתה קשרים ספציפיים בין גורמים דמוגרפיים, גיאוגרפיים ואחרים לבין הפרת ההנחיות. כמו כן, ניתוח ה-SIS זהה מספר מרפאות שבצעו שינויים פתאומיים לצורך עמידה בהנחיות.

החוקרים מסיקים כי הפרות ההנחיות לגבי בחירת הסטטין הן שכיחות ביותר, כאשר יש שונות משמעותית בין מרפאות. בנוסף, החוקרים מדגישים כי הממצאים מצביעים על כך שחלק מהמרפאות ביצעו שינוי מהיר, מה שמצביע על היתכנות של שינוי מהיר במתן המרשמים.

בדיון המאמר החוקרים דנים בפוטנציאל לגישה אסטרטגית לאומית, תוך שימוש בנתונים ובראיות כדי לייעל את הטיפול, כולל חינוך ממוקד לצד ביקורת, משובים ושימוש במאגר הנתונים ובפורטל הפתוח של OpenPrescribing.

מקור:

Curtis, H. J., Walker, A. J., MacKenna, B., Croker, R., & Goldacre, B. (2020). Prescription of suboptimal statin treatment regimens: a retrospective cohort study of trends and variation in English primary care. The British journal of general practice : the journal of the Royal College of General Practitioners, bjgp20X710873. Advance online publication. https://doi.org/10.3399/bjgp20X710873

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלות לב וכלי דם,  שומנים,  מחקרים רטרוספקטיביים,  סטטינים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
12.08.2020, 09:17

נשמע כמו מחקר שממומן ע"י יצרנים אינטרסנטיים ואנשי מכירות כדי לדחוף תרופות.
זה ממש לא מעניין אותי מה רופאים אחרים רושמים פחות או יותר וכמה סטטינים רושמים או מוכרים בעולם.
בתור איש מקצוע יותר מעניין לקרא מחקרים שבוחנים את היעילות ,תופעות לוואי, וכ"ד .

אנונימי/ת
12.08.2020, 15:11

אבי כהן, יש גם מקום לפרסום כזה ולגבי האחרים - יש בשפע