סרטן הערמונית 30.08.2020

שימוש ברדיותרפיה לאחר ניתוח לכריתת ערמונית - יעילות וראיות

במחקר נערכה סקירה שיטתית להערכת יעילות רדיותרפיה לאחר ניתוח כטיפול אדג'ובנט או כטיפול הצלה בחולים עם סרטן הערמונית

לאחר כריתת ערמונית רדיקלית, תכונות פתולוגיות שליליות ושינויים ברמות האנטיגן הספציפי לערמונית (PSA) עלולים לבשר על הישנות או על התקדמות הסרטן. במסגרת זו טיפול משלים עם רדיותרפיה לאחר הניתוח (RT) נותר כטיפול מועדף.

במאמר הנוכחי שפורסם בכתב העת המוביל JAMA נעשה ניסיון לבחון את הראיות התומכות בשימוש RT לאחר הניתוח, כמו גם את ההתקדמויות האחרונות בתחום המסייעות לקבוע תזמון, היקף ושימוש נכון ברדיותרפיה בשילוב עם טיפול בקיפוח אנדרוגן (ADT) עם או בלי הקרנה לימפטית.

ממצאי סקירה זו מראים כי יש לשקול בחיוב שימוש ברדיותרפיה לאחר ניתוח רדיקלי להסרת הערמונית בקרב גברים עם סרטן הערמונית בעל תכונות פתולוגיות שליליות. החוקרים מדגישים כי בחולים שנבחרו בקפידה עם גידול בעל מאפיינים חיוביים, פיקוח הדוק על רמות PSA מהווה אפשרות חלופית לטיפול זה ברדיותרפיה.

יש לשקול טיפול בקיפוח אנדרוגן יחד עם הקרנת של בלוטות לימפה באגן עבור קבוצות הנמצאות בסיכון גבוה יותר (לדוגמה, מטופלים עם ערכי PSA גבוהים יותר, ציון Gleason גבוה יותר). החוקרים מציינים בנוסף כי מתוצאות הסקירה עולה שבזמן זה השימוש בהדמיה של PET ומחקרים מולקולריים פרטניים אינם מוכחים ככלי יעיל/אמין לקבלת החלטות טיפוליות.

מקור: 

Sachdev S, Carroll P, Sandler H, et al. Assessment of Postprostatectomy Radiotherapy as Adjuvant or Salvage Therapy in Patients With Prostate Cancer: A Systematic Review [published online ahead of print, 2020 Aug 27]. JAMA Oncol. 2020;10.1001/jamaoncol.2020.2832. doi:10.1001/jamaoncol.2020.2832

נושאים קשורים:  סרטן הערמונית,  רדיותרפיה,  PSA,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו