דלקת מפרקים ספחתית  25.10.2020

על-קול עורקי התרדמה להערכת סיכון קרדיווסקולרי בחולי דלקת מפרקים ספחתית 

במחקר זה נמצא כי על-קול עורקי תרדמה יכול לסייע בהערכת סיכון מדויקת יותר לתחלואה קרדיווסקולרית בחולי דלקת מפרקים ספחתית

דלקת מפרקים ספחתית. אילוסטרציה

הערכת הסיכון לתחלואה קרדיווסקולרית מומלצת בחולים עם מחלות ראומטולוגיות של דלקת כרונית. מטרת המחקר היתה להעריך את פרופיל הסיכון הקרדיווסקולרי במטופלים עם  דלקת מפרקים ספחתית, לבדוק נוכחות של מחלה קרדיווסקולרית תת קלינית באמצעות על-קול של עורקי התרדמה ולבחון את הקשר בין תחלואה קרדיווסקולרית לבין דלקת מפרקים ספחתית.

מחקר חתך תיאורי זה נערך במספר מרכזים. הערכת הסיכון הקלינית לתחלואה קרדיווסקולרית נעשתה באמצעות טבלאות Systematic Coronary Risk Evaluation. על-קול עורקי התרדמה התבצע על מנת להעריך את עובי קיר ה-intima-media ואת הנוכחות של רובד. המטופלים סווגו על פי תוצאות הבדיקה. ניתוח של גורמים שונים התבצע במטרה לזהות את הקשר בין אי סדירויות שנמצאו בעל-קול עורקי התרדמה לבין גורמי סיכון קרדיווסקולריים ומאפיינים של דלקת חוליות ספחתית.

במחקר נכללו 176 מטופלים עם דלקת חוליות ספחתית. הערכת הסיכון הקרדיווסקולרי שהתבצעה באמצעות Systematic Coronary Risk Evaluation הצביעה על סיכון בינוני ב-65.3% מהמטופלים. ב-32% מהמטופלים נמצאו אי סדירויות ו-30.8% מהמטופלים סווגו בסיכון גבוה בשל הימצאות רובד.

מחלה קרדיווסקולרית תת קלינית היתה קשורה לגיל ודיסליפידמיה אך לא לגורמי סיכון אחרים. היא נמצאה בחולים שהוערכו עם סיכון בינוני בקשר עם מחלה אקסיאלית ובחולים בסיכון גבוה בקשר עם רמת חלבון מגיב C.

מסקנת החוקרים היתה שמטופלים רבים עם דלקת חוליות ספחתית נמצאו בסיכון בינוני או גבוה לאירוע קרדיווסוקלרי. בדיקת על-קול עורקי התרדמה מסוגלת לזהות מחלה תת-קלינית בכלי הדם ועשויה להיות שימושית להערכת סיכון מדויקת יותר. נוכחות רובד נמצאה בקשר חלקי בלבד עם גורמי סיכון קרדיווסקולריים אחרים.

מקור: 

María Paz Martínez-Vidal et. al (2020) The Journal of Rheumatology DOI: https://doi.org/10.3899/jrheum.181223

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת מפרקים ספחתית,  סיכון קרדיווסקולרי,  על קול,  רובד עורקי תרדמה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו