פוליפוזיס אדנומטוטי משפחתי 25.10.2020

מאדנומה טרום ממאירה לקרצינומה – שינויים גנטיים

אפיון הגנום ותהליך השעתוק בקרצינוגנזה אצל מטופלים עם תסמונת פוליפוזיס אדנומטוטי משפחתי

תסמונת פוליפוזיס אדנומטוטי משפחתי (FAP) מתאפיינת בהתפתחות של מאות עד אלפי אדנומות בשלבי התפתחות שונים במעי וברקטום אשר באופן בלתי נמנע יהפכו לאדנוקרצינומות אם יישארו ללא טיפול. במחקר זה נבחנו השינויים הגנטיים מאדנומה טרום ממאירה לקרצינומה.

החוקרים בצעו ריצוף אקסומי מלא, ריצוף גנומי מלא וריצוף RNA של תא בודד התבצעו על רקמות ביקורת בריאות, על אדנומות שנדגמו מאזורים מרובים בשלבים שונים וקרצינומות משישה מטופלים עם FAP וממטופל אחד עם פוליפוזיס הקשור ל-MUTYH. הבדלים גנומיים (כולל שינויים במספר העתקים ומוטציות סומטיות), מבנים שבטיים ודינאמיקות של שיעתוק במהלך קרצינוגנזה של אדנוקרצינומה נחקרו.

תוצאות המחקר הראו כי ניתוחים של אבולוציה גנומית הראו שנגעים סמוכים ממטופל עם FAP יכלו להיות מאותו מקור של תא סרטני. בנוסף, נתיב החומצה הטריקרבוקסילית היה מדוכא מאוד באדנומות ושוכך קלות בקרצינומות.

תאים מאפיתל המעי הנורמלי של מטופלים עם FAP הציגו שינוי בתכנון המטבולי בהשוואה לתאים מאפיתל מעי נורמלי של מטופלים עם סרטן מעי גס וחלחולת ספורדי.

החוקרים סיכמו כי התהליך שתואר במודלים קודמים של התפתחות סרטן התרחש גם אצל מטופלים עם FAP ותרם להיווצרות של נגעים סמוכים בחולים אלה. תכנות מחדש של מטבוליזם פחמימות התרחש כבר בשלב הטרום סרטני של אדנומה.

מקור:

Jingyun Li et. al (2020) Gut http://dx.doi.org/10.1136/gutjnl-2019-319438

נושאים קשורים:  מחקרים,  אפיון גנומי,  קרצינוגנזה,  תסמונת פוליפוזיס אדנומטוטי משפחתי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו