אמצעי מניעה 05.11.2020

אמצעי מניעה במרשם: על ידי רוקח או רופא?

מחקר מארה"ב מציע דרכים חלופיות להגברת השימוש באמצעי מניעה

בית מרקחת (אילוסטרציה)
בית מרקחת (אילוסטרציה)

יותר ויותר מדינות מסמיכות רוקחים לרשום אמצעי מניעה הורמונליים לחולים ללא מרשם מטעם גורם אחר. מטרת סקירה זו היא לחקור את נקודת המבט של הרוקח והמטופל על מרשמים לאמצעי מניעה שנרשמים על ידי רוקחים בארה"ב.

החוקרים, כולם מארה"ב: Division of Reproductive Health (CDC), Oak Ridge Institute for Science and Education (טנסי), Duquesne University School of Pharmacy (פיצבורג), פרסמו את ממצאיהם בכתב העת CONTRACEPTION.

בוצע חיפוש במאגרי המידע: Medline, Embase, PsycInfo, CINAHL, Scopus ובספריית Cochrane עד 10 ביולי 2019. נכללו מחקרים איכותיים ושיטות מעורבות, סקרים כמותיים, מחקרי תצפית וניסויים אקראיים בארה"ב. הסיכון להטיה הוערך באמצעות כלים למחקרים כמותיים ואיכותניים.

15 מחקרים עמדו בקריטריונים להכללה, כולל מחקרים על רוקחים וסטודנטים לרוקחות (n = 9), חולים (n = 5) ושניהם (n = 1). דגימות המחקר נעו בין מקומיות לארציות. במחקרים היה סיכון בינוני עד גבוה להטיה, בעיקר בגלל שיעורי תגובה נמוכים והיעדר כלים מאומתים.

מרבית הרוקחים (57%-96%) בארבעה מחקרים היו מעוניינים להשתתף בתכניות הרשאת רוקחים לרישום מרשמים לאמצעי מניעה. בקרב המטופליםם, 63%-97% בשלושה מחקרים תמכו ברישום אמצעי מניעה על ידי רוקחים, ו-38%-68% בארבעה מחקרים הביעו נכונות אישית להשתתף ביוזמה כזו.

לפחות מחצית מהרוקחים בארבעה מחקרים הרגישו בנוח לרשום אמצעי מניעה, אף שרוקחים זיהו צורך בהכשרה נוספת. רוקחים ומטופלים זיהו כמה סיבות מעוררות עניין לשירות מרשם על ידי- רוקח בתחום אמצעי המניעה, כולל: אפשרות להגדלת נגישות המטופלים, הפחתת הריונות לא מתוכננים ואפשרות חדשה להתפתחות מקצועית לרוקחים. הם גם זיהו חסמים, כגון: מגבלות תשלום, זמן ומשאבים, אחריות ביטוחית ודאגה לבריאות המטופלים.

לסיכום, מרבית הרוקחים והמטופלים ב-15 מחקרים הביעו עניין בהרחבת האפשרויות למניעת הריון באמצעות אמצעי מניעה שיירשמו על ידי רוקח. ממצאים על גורמים מאפשרים וחסמים עשויים להעשיר את הידע לקראת מאמצים ליישום הרעיון. החוקרים סבורים כי אמצעי מניעה שיירשמו על ידי רוקחים הם אסטרטגיה להרחבת נגישות המטופלים לאמצעים למניעת הריון. צמצום חסמי היישום עשוי לשפר את ההשתתפות בקרב רוקחים וחולים.

מקור:

Eckhaus, LM, Ti,  AJ et al. Patient and pharmacist perspectives on pharmacist-prescribed contraception: a systematic review. Contraceptio; 102 (5). November 2020. DOI:https://doi.org/10.1016/j.contraception.2020.10.012

נושאים קשורים:  מחקרים,  אמצעי מניעה,  רוקחים,  רפואת משפחה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו