מחלת פברי 24.11.2020

האם החלפת חומצת אמינו יכולה להשפיע על חומרת מחלת פברי?

ריבוד של מוטציות במחלת פברי בקליניקה: מבט מקרוב על המבנה התלת מימדי של α‐galactosidase A

תצוגה אטומית של החלבון Agalsidase הגורם למחלת פברי

מחלת פברי (FD) היא מחלת אגירה ליזוזומלית הנמצאת בתאחיזה לכרומוזום X והינה הפרעה רב מערכתית לאור מוטציות בגן ל-α‐galactosidase A (α‐GalA). במחקר זה נבדקה ההשפעה של החלפת חומצת אמינו אחת במבנה התלת מימדי של α‐GalA על הפנוטיפ של מטופלי FD.

במחקר נכללו 80 מבוגרים הסובלים מ-FD עם מוטציות מיסנס ב-α‐GalA והם רובדו לתוך שלוש קבוצות בהתבסס על מיקום החלפת חומצת האמינו במבנה התלת מימדי של α‐GalA: מטופלים עם מוטציות באתר הפעיל, מוטציות מוסתרות ומוטציות אחרות. מטופלים בתת הקבוצות זוהו פנוטיפית לפי פרמטרים קליניים ומעבדתיים וכן לפי טיפולים ספציפיים ל-FD.

החוקרים מצאו כי מטופלים עם מוטציות באתר הפעיל או מוטציות מוסתרת הראו פנוטיפים חמורים עם מעורבות רב מערכתית והתייצגות מחלה מוקדמת. מטופלים עם מוטציות אחרות הציגו פנוטיפים מתונים יותר עם פחות פגיעה באיברים ותחילת מחלה מאוחרת יותר. פעילות α‐GalA היתה נמוכה יותר במטופלים עם מוטציות באתר הפעיל או מוטציות מוסתרות מאשר במטופלים עם מוטציות אחרות (P < 0.01 בגברים; P < 0.05 בנשים) ואילו רמות lyso‐Gb3 היו גבוהות יותר (P < 0.01 בגברים; < 0.05 בנשים).

לסיכום, נמצא כי סוג החלפת המיקום של חומצת האמינו במבנה התלת מימדי של α‐GalA קובע את חומרת המחלה ואת מהלך תחילת הסימפטומים. ריבוד המטופלים לפי הפרמטרים הללו יכול להוות כלי שימושי בניהול מטופלי FD.

מקור:

Rickert et al. (2020). Journal of Internal Medicine. https://doi.org/10.1111/joim.13125

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלות נדירות,  מחלת פברי,  גנוטיפ של פברי,  פנוטיפ של פברי,  lyso‐Gb3,  α‐GalA
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו