פריחה עורית 29.11.2020

כימותרפיה מבוססת גמציטבין, תרופות נוגדות סרטן ורעילות עורית

האם החומר הכימותרפי גמציטבין גורם לתופעות לוואי עוריות שאינן מאפשרות המשך טיפול בחולי סרטן?

רעילות עורית הנגרמת על ידי גמציטבין, חומר כימותרפי, אינה נדירה אך המופע שלה בדרך קל. עם זאת, ההתרחשות של פריחה עורית בינונית עד חמורה דווחה במטופלים אשר טופלו עם שילוב של גמציטבין ותרופות נוגדות סרטן אחרות.

מטרת המחקר היתה להעריך את המאפיינים של פריחה אשר נגרמת על ידי כימותרפיה מבוססת גמציטבין. במחקר נותחו הנתונים של 12 מטופלים אשר פיתחו מופע של פריחה מקולופפולרית ביותר מ-10% משטח גופם לאחר טיפול עם כימותרפיה מבוססת גמציטבין.

פריחה מקולופפולרית הופיעה 6.3 ± 1.3 ימים לאחר המתן הראשוני בשמונה מטופלים ולאחר המתן השני בארבעה המטופלים הנותרים. בשני מטופלים הפריחה היתה ממוקמת באספקט הלטרלי של הגו. בעשרת המטופלים הנותרים נצפו רמות שונות של פריחה על החזה והבטן. עם זאת, לא נצפתה פריחה בחלק העליון ואמצעי של הגב כמעט בכל המטופלים.

לאחר שהפריחה נעלמה, הוחל שוב מתן גמציטבין בשמונה מטופלים.  המטופלים המשיכו עם הטיפול נוגד הסרטן ללא או עם חזרת פריחה מתונה.

לסיכום, פריחה מקולופפולרית אשר נגרמת על ידי כימותרפיה מבוססת גמציטבין מצביעה על תפוצה מוטה לאתרים קדמיים ולטרליים של הגו, מידע אשר יכול להיות בעל חשיבות עבור מתן עתידי של כימותרפיה ברציפות.

מקור:

Mikiko Tohyama et al. (2020). The journal of dermatology. https://doi.org/10.1111/1346-8138.15654

נושאים קשורים:  מחקרים,  פריחה עורית מקולופפולרית,  גמציטבין,  טיפול נוגד סרטן
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו