סרטן הערמונית 30.11.2020

מדד PI-RADS ככלי משמעותי לבדיקת הסיכוי לסרטן ערמונית

במחקר נמצא כי PI-RADS גירסה 2 יכול להיות שימושי לריבוד הסיכון לסרטן ערמונית משמעותי קלינית במטופלים בסיכון לסרטן הערמונית

סרטן הערמונית. אילוסטרציה

מערכת דיווח ונתוני הדמיית הערמונית (PI-RADS) גירסה 2 מסווגת את הסבירות לסרטן הערמונית משמעותי מבחינה קלינית בהדמיית תהודה מגנטית וקובעת את מסלול האבחון. מחקר זה בחן את סרטני הערמונית המשמעותיים מבחינה קלינית ואת כל שיעורי הגילוי של סרטן הערמונית בכל קטגוריית PI-RADS.

המחקר אסף מידע ממאגרי MEDLINE, EMBASE ו-Cochrane לגבי מחקרים פוטנציאליים המדווחים על שיעורי הגילוי של סרטן ערמונית משמעותי קלינית או כל סרטן ערמונית. נעשה שימוש במודלים של השפעות אקראיות לקביעת שיעורי איתור של סרטן הערמונית משמעותי מבחינה קלינית וכל סרטן הערמונית עבור כל קטגוריית PI-RADS. הסיכון להטיה הוערך באמצעות Quality Assessment of Diagnostic Accuracy Studies-2. ניתוח מטא-רגרסיה בוצע כדי לזהות גורמים המשפיעים על ההטרוגניות במחקר.

13 מחקרים פוטנציאליים נכנסו למחקר, בהם 4,265 גברים שעברו הדמיית תהודה מגנטית, ביופסיה ממוקדת ו/או ביופסיה שיטתית עבור PI-RADS v2 בקטגוריה 3 ומעלה, או ביופסיה שיטתית עבור PI-RADS 1-2.

שיעורי הגילוי של סרטן ערמונית משמעותי מבחינה קלינית עלו באופן מונוטוני לכל קטגוריית PI-RADS v2, כלומר 4% (רווח בר-סמך 95%, 2%-8%) לקטגוריה 1-2, 17% (רווח בר-סמך 95%, 13%-21%) לקטגוריה 3, 46% (רווח בר-סמך 95%, 38%-55%) לקטגוריה 4 ו-75% (רווח בר-סמך 95%, 73%-78%) לקטגוריה 5.

הטרוגניות מחקרית משמעותית נצפתה בשיעורי זיהוי סרטן ערמונית משמעותי קלינית בקטגוריות 1–2 ו-4, שהיתה מושפעת בצורה משמעותית מבחירת המטופלים במחקר (מטופלים עם ביופסיה נאיבית או לא) וממחקרים עם סיכון גבוה להטיה.

PI-RADS גרסה 2, יכול להיות שימושי לריבוד הסיכון לסרטן ערמונית משמעותי קלינית במטופלים בסיכון לסרטן הערמונית, אך עדיין נותרו מגבלות בקטגוריה 4.

מקור: 

Park K. J. Et al. (2020) Journal of Urology: 204(6) 1141-1149

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן הערמונית,  ביופסיה,  תהודה מגנטית
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו