מיגרנה 01.12.2020

וריאנטים גנטיים נדירים נמצאו קשורים לפתופיזיולוגיה של מיגרנה

החוקרים הצליחו לזהות וריאנטים גנטיים תפקודיים נדירים הקשורים באופן חזק לפתופיזיולוגיה של מיגרנה - המידע יכול להסביר את המנגנונים בבסיס המחלה ולעזור לשיפור הטיפול

כאב ראש, מיגרנה (אילוסטרציה)

מיגרנה היא ההפרעה הנוירולוגית הנפוצה ביותר ברחבי העולם והוכח כי יש לה מקורות פוליגנים מורכבים עם תורשתיות של כ-40%-70%. מאמינים כי גם וריאנטים גנטיים נפוצים וגם כאלה נדירים נמצאים בבסיס הפתופיזיולוגיה של סוגי המיגרנה הנפוצים, מיגרנה עם אאורה טיפוסית ומיגרנה ללא אאורה. עם זאת, עד כה זוהו רק וריאנטים נפוצים.

במחקר הנוכחי, החוקרים זיהו לראשונה מודול גנטי עם מוטציות נדירות באמצעות גישה גנטית מערכתית ששילבה מידע של ריצוף רנ"א מרקמות מוח וכלי דם שככל הנראה מעורבות בפתולוגיה של המיגרנה, יחד עם ריצוף גנום מלא של 117 משפחות עם מיגרנה.

החוקרים מצאו מודול גנטי בקורטקס הראייה, בהתבסס על מידע מריצוף רנ"א בגרעין בודד, שהעלה מוטציות נדירות במשפחות עם המיגרנה. בנוסף, הם הצליחו לשחזר את התוצאות האלו בעוקבה שנייה בלתי תלויה שכללה 1,930 מטופלים.

המודול שנמצא בא לידי ביטוי בעיקר על ידי אינטר-נוירונים, CA1 פירמידלי ותאי SS פירמידליים. בנוסף, אנליזת מסלולים הראתה קשר לאותות הורמונליים (המסלולים של הרצפטור להורמון משחרר Thyrotropin ושל הרצפטור לאוקסיטוצין), למסלולים של מחלת האלצהיימר, למסלול של הרצפטור לסרוטונין ולמסלולי האותות של חלבון G הטרוטרימרי כללי (general heterotrimeric G-protein).

תוצאות המחקר הדגימו כי וריאנטים גנטיים תפקודיים נדירים קשורים באופן חזק לפתופיזיולוגיה של מיגרנה. בנוסף, החוקרים סברו כי תוצאות המחקר יכולות לשמש בכדי להסביר את המנגנונים הקריטיים שעומדים בבסיס המיגרנה ולהוות פוטנציאל לשיפור הטיפול במטופלים עם מיגרנה.

מקור:

Rasmussen, A.H. et al. (2020) Brain 143,10.

נושאים קשורים:  מיגרנה,  פתופיזיולוגיה,  ווריאנטים גנטיים,  ריצוף רנ"א,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו