טיפול פליאטיבי 03.01.2021

האם חולים מבוגרים עם סרטן סופני מעוניינים שיאריכו את חייהם?

במחקר נבדק מה הן מטרות הטיפול במבוגרים עם סרטן שאינו ניתן לריפוי והאם מטרות אלו משתנות לאורך זמן

חולה פליאטיבי. אילוסטרציה

מטרת מחקר זה היתה לחקור את יעדי הטיפול במטופלים מבוגרים עם סרטן שאינו ניתן לריפוי, האם מטרות אלו השתנו לאורך זמן, ואם כן, מה עורר שינויים אלה.

במחקר זה ביצעו ניתוח תיאורי ואיכותי באמצעות כלי תיעדוף תוצאות (Outcome Prioritization Tool-OPT) כדי להעריך את יעדי המטופל בארבע שיחות עם רופאים כלליים במשך שישה חודשים. לאחר מכן נותחו טקסטים אלקטרוניים מתיעוד מטופלים (בית חולים ומרפאות כלליות) באופן איכותי לתקופה זו.

מתוך 29 המטופלים שנכללו, עשרה (34%) דירגו את הארכת החיים ותשעה (31%) דירגו את שמירת העצמאות כמטרותיהם החשובות ביותר.

מטופלים בשנה האחרונה לפני המוות (שלב מאוחר) העדיפו להאריך את החיים בתדירות נמוכה יותר (שלושה מטופלים, 21%) בהשוואה למטופלים בשלב מוקדם (שבעה מטופלים, 47%). היעדים השתנו ל-16 מטופלים במהלך המעקב (12 בשלב המאוחר).

ניתוח איכותני גילה שלושה נושאים שהסבירו את ציוני ה-OPT הבסיסיים (עדיפות יעד ספציפי, דירוג יעד כלא חשוב ואפשרויות טיפול הקשורות למטרות). שלושה נושאים נוספים הקשורים לשינויים בציוני OPT (תסמינים, מהלך מחלה ואירועי חיים) ויציבות ציוני OPT (מצב יציב, מוטיבציה שאינה קשורה למחלה ויציבות למרות תסמינים).

מטופלים מעדיפים לרוב את הארכת החיים כמטרה החשובה ביותר. עם זאת, סדרי העדיפויות היו שונים בשלב המאוחר של המחלה, מה שהוביל לשינוי יעדים.

טריגרים לשינוי היו קשורים הן למחלה (למשל, תסמינים ומהלך המחלה) והן לאירועי חיים אחרים. יש, אם כך, צורך לדון שוב ושוב ביעדים, במיוחד בסמוך לסוף החיים.

מקור:

Stegmann M. E. Et al. (2020) Supportive Care in Cancer: published online

נושאים קשורים:  מחקרים,  רפואה פליאטיבית,  סרטן סופני,  איכות חיים,  חולה סופני
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו