אטזוליזומאב 20.01.2021

אטזוליזומאב כטיפול קו ראשון בחולי NSCLC

במחקר הנוכחי נבדקו היעילות והבטיחות של טיפול קו ראשון באטזוליזומאב (נוגדן חד שבטי ל-PD-L1) לסרטן ריאות גרורתי מסוג תאים שאינם קטנים (NSCLC) המבטא PD-L1

סרטן הריאה. אילוסטרציה

במאמר שפורסם בכתב העת המוביל NEJM מדווח על ניסוי אקראי עם קבוצת בקרה ותווית פתוחה, שלב 3, שכלל מטופלים עם NSCLC גרורתי (קשקשי או שאינו קשקשי) שלא קיבלו בעבר כימותרפיה והראו ביטוי PD-L1 בלפחות 1% מתאי הגידול או לפחות ב-1% מהתאים החיסוניים שחדרו את הגידול (כפי שהוערך באנליזה היסטוכימית). החולים הוקצו ביחס של 1: 1 לטיפול באטוליזומאב או כימותרפיה מבוססת פלטינום. ההישרדות הכללית (תוצא עיקרי) נבדקה באופן היררכי על פי מצב הביטוי PD-L1 בקרב אוכלוסיית החולים שיועדה לטיפול (intention to treat) שגידוליהם היו wild type מבחינת EGFR או טרנסלוקציות ALK. בקרב אוכלוסייה זו ההישרדות הכוללת, והישרדות ללא התקדמות המחלה, הוערכו באופן פרוספקטיבי גם בתת-קבוצות שהוגדרו על בסיס ממצאים מבחינת ביטוי PD-L1 וכן על פי בדיקות דם לזיהוי נטל המוטציות בגידול (blood-based tumor mutational burden).

במחקר נכללו 572 חולים כאשר בתת-הקבוצה של חולים עם גידולים עם מוטציה מסוג EGFR ALK עם ביטוי wild type וביטוי גבוה של PD-L1י(205 חולים), חציון ההישרדות הכללית היה ארוך יותר ב-7.1 חודשים בקבוצת האטזוליזומאב בהשוואה לקבוצת הכימותרפיה (20.2 חודשים מול 13.1 חודשים, בהתאמה HR לתמותה 0.59, p=0.01).

בקרב החולים אותם ניתן היה להעריך מבחינת בטיחות, נצפו תופעות לוואי בקרב 90.2% מהחולים בקבוצת אטזוליזומאב וב-94.7% מהקבוצות הכימותרפיות; תופעות לוואי בדרגה 3 או 4 התרחשו בקרב 30.1% ו-52.5% מהחולים בכל קבוצה, בהתאמה. כמו כן, מבחינת הישרדות כוללת ומבחינת הישרדות ללא התקדמות המחלה נצפה יתרון לאטזוליזומאב בתת-הקבוצה עם נטל מוטציה גידולי גבוה בבדיקות הדם.

לסיכום, הטיפול באטזוליזומאב הוביל להישרדות כוללת ארוכה באופן מובהק בהשוואה לכימותרפיה מבוססת פלטינום בקרב חולים עם NSCLC עם ביטוי גבוה ל PD-L1, ללא קשר לסוג היסטולוגי.

מקור: 

Herbst, Roy S., Giuseppe Giaccone, Filippo de Marinis, Niels Reinmuth, Alain Vergnenegre, Carlos H. Barrios, Masahiro Morise et al. "Atezolizumab for First-Line Treatment of PD-L1–Selected Patients with NSCLC." New England Journal of Medicine 383, no. 14 (2020): 1328-1339.

נושאים קשורים:  אטזוליזומאב,  NSCLC,  כימותרפיה פלטינום,  PDL1,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו